Egmont: Krisen rammer os hårdt

Egmont-magasinernes annonceafhængighed gør ondt i krisen, selv om magasindivisionen også i 2008, var koncernens topscorer.
Tine Brødegaard Hansen

Indtil videre er Egmonts magasiner kommet hæderligt ind i 2009, selv om annoncesalget er gået tilbage, siger Kjeld Lucas, der ikke ønsker at sætte konkrete tal på udviklingen, men tilføjer:

"Vi vil blive ramt af krisen, og fordi vi har mange blade med stor annonceportefølje, bliver vi relativt hårdere ramt af annoncetilbagegangen. Sådan er det i nedgangstider, men i opgangstider er annoncerne jo gode at have."

Turbulensen på magasin-markedet nåede nye højder med Bonnier-ejede Benjamin Medias lukning i et hug af de tre licensmagasiner FHM, Arena og Cosmopolitan.

Aller Press har lukket fire magasiner og frasolgt tre andre inden for det seneste halve år. Men hos Egmont Magasiner på Hellerupvej, hæfter Kjeld Lucas sig ved, at forlagets flagskibe, Eurowoman og Euroman, holder sig flydende, ifølge de seneste kontrollerede oplagstal og læsertal.

"Når det gælder Euroman er oplaget gået lidt frem (1,8 pct., red.) og Eurowoman er gået lidt tilbage (-1,7 pct., red.). Sammenholder vi på læsertallene med vores primære konkurrenter, har vi klaret os bedre," siger Kjeld Lucas, men det ændrer ikke ved den underliggende trend.

"Oplagstallene for ugeblade og magasiner har været faldende i 2008, og for nogle blade har det været en trend i en årrække, men vi fokusere mindre på oplag og mere på at tjene penge, så det er ikke i samme grad marketingtiltag, der interesserer os, men resultatet på bundlinien."

Bundlinien for magasindivisionen er ifølge årsresultatet for 2008 landet på et resultat før renter på 156 mio. kr. mod 165 mio. kr. året.

"Vi har haft en stor annoncemæssig fremgang i 2008 på 20 procent. Det skyldes særligt Eurowoman, der har den største annonceomsætning af alle kvindemagasiner i hele markedet."

Men medaljen har en bagside.

"Det kan gøre ondt på vores annonceindtægter, hvis de dyre imagekampagner ryger, for de er lette for annoncørerne at skære ned på, det er jo ikke nogen hemmelighed."

Også annoncemarkedet i boligmagasinerne er hårdt ramt i øjeblikket.

"Vi er kommet bagefter i forhold til vores planer for boligmagasinerne, men vi får mange positive reaktioner både fra læsere og branchen, så vi må ride stormen af og forventer, at det bliver et udfordrende marked i hele 2009."

Kjeld Lucas afviser spekulationer fra blandt andre mediebureauer om, at boligmagasinet Rum, der blev lanceret i april 2008, er lukningstruet. Det er gået fra et lanceringsoplag på 25.000 til 16.000 eksemplarer. Egmonts udfordrer på sundhedsområdet, Fit Living, der konkurrerer mod Bonnier-magasinet I Form, har også kun et oplag på ca. 18.000.

"Vi er i den heldige situation i Egmonts magasindivision, at vi er den bedst indtjenende division. Det betyder, at vi har mere at tære på i krisetider, men vi forsøger at reducere omkostningerne løbende, men på en måde så det ikke går ud over bladenes kvalitet."

Når det gælder oplagsudviklingen i 2. halvår af 2008 tager Egmonts ugeblade og magasiner, lige som de andre bladudgivere, nogle stejle dyk.

Særligt magasinet Sirene, der går tilbage med 13,4 procent og Vi forældre, der går tilbage med 13,2 procent.

"Vi har lagt magasinet om så det i større omfang satser på mode til unge piger for at skabe et godt grundlag på annoncesiden på længere sigt, det har givet fald i oplaget, der er større, end hvad vi kunne ønske os."

"De nybagte forældre sparer vel også, og det kan mærkes på 'Vi forældres' oplag, men læsertallene er på niveau med samme periode i 2007."

I løbet af 2008 har Egmont købt de resterende 40 procent af bladhuset Hjemmet Mortensen i Norge for 950 mio. kr. samt iværksat en koncernspareplan til ca. en halv mia. kr.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også