Ingen hjemmeside uden e-mail-adresse

En kontaktformular gør det ikke alene. Forbrugerombudsmanden påbyder annoncører som minimum at stille en e-mail-adresse til rådighed på deres hjemmesider.
Zandra Damsgaard

Forbrugere må ikke skulle lede forgæves efter en e-mail-adresse til en virksomhed på virksomhedens egen hjemmeside – og en kontaktformular er ganske enkelt bare ikke godt nok.

Det fastslår Forbrugerombudsmanden med henvisning til e-handelslovens krav om, at forbrugerne altid skal kunne finde en elektronisk kontaktadresse på en virksomheds hjemmeside.

Ifølge e-handelsloven skal enhver erhvervsdrivende, der leverer en informationssamfundstjeneste som eksempelvis markedsføring, afgive en række kontaktoplysninger, herunder sin e-mail-adresse.

Hvis den pågældende hjemmeside tilmed rummer en internetbutik, skærpes oplysningskravene.

Forbrugerombudsmandens indskærpelse sker på baggrund af en konkret sag, hvor en internetudbyder udbad sig en vurdering af, hvorvidt det var tilstrækkeligt at stille en kontaktformular til rådighed på dennes hjemmeside.

Dette afviste Forbrugerombudsmanden blandt andet med henvisning til, at en formular ikke på samme måde som en e-mail giver forbrugeren mulighed for at gemme en kopi af meddelelsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også