Dagbog fra Cannes: Det koldeste MIP i mands minde

Metronomes direktør, Merete Mortensen, er landet i Cannes - i øsregnvejr og er på vej til Metronomegruppens skandinaviske drinkparty.
Merete Mortensen

Cannes, søndag d. 29. marts

Rygtet om det dårlige vejr var ellers løbet i forvejen, men jeg troede ikke på det. Men da vi landede i Nice, blev vi mødt af kulde. Cannes er koldt og klamt - sølle 11 grader - og for at sige det på godt dansk, så pisregner det!

Jeg er her sammen med Kent Nikolajsen, og vi bor på Hotel Festival - hvad ellers? Et lillebitte hotel, som ligger centralt bag ved alle de store kendte. Her er kun 14 værelser. Til gengæld er de alle dekoreret af, hvad jeg formoder er en fransk frue med hang til Noilly Prat. Mit er pink. Meget pink. Metronome-gruppen bor her fast, og hver gang er der en joke om, hvem der får leopard-rummet. Igen i år vandt Norge...

Selve tv-festivalen - eller MIPTV - som den hedder, starter først rigtigt i morgen, mandag, hvor alverdens sælgere og købere mødes i det store Palais du Festival ved Croisetten. Det er her, vi håber at finde det næste store hit inden for underholdning og factual entertainment. Jeg har skimmet de store udbyderes kataloger, og det blir nok ikke denne gang, men hvem ved - måske finder vi en lille perle. Og helst før alle de andre.

Jeg kan allerede nu afsløre, at et af de store ord ved dette års MIP TV er finanskrise. Og for at undgå at drukne i regn og andre tristesser, har jeg lavet en aftale med finanskrisen. Jeg lader være med at tale dårligt om den, til gengæld har den lovet ikke at røre mig og Metronome... Jeg skal i stedet være positiv og se muligheder. Jeg skal tænke nyt og lade være med at pive. Og hånden på det kolde hjerte - det skader sgu ikke. For det må jo betyde farvel og tak til en lang række tåbelige og totalt tomme formater, vi er stødt på de senere år. Flot produceret, javel. Men så er der vist heller ikke mere at skrive hjem om. I stedet skal vi sige bon jour til øget fokus på indhold, men på en ny måde. Jeg er overbevist om, at vi kommer til at se flere nye programformater, som gør en dyd ud af at producere godt indhold til en fornuftig pris. Det skal blive interessant at se, om det allerede er slået igennem på nogle af de nye formater, som skal sælges i de kommende dage .

Frem med paraplyen og ud i kolde Cannes til Metronomegruppens skandinaviske drinkparty for vores kunder og konkurrenter . Vi plejer at samle små 300 mennesker i en lejlighed med tilhørende terrasse med udsigt over Middelhavet. En god tradition, hvor der blir snakket og sladret. I love it. Ses i morgen. Måske med lidt ekstra god sladder som bonusmateriale...

- Merete Mortensen, adm. dir. Metronome

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også