Tøger vil indføre sponsorjournalistik

Politiken vil lade læserne bestemme, hvor historierne skal graves frem. Mod betaling.
MediaWatch

Vil I helst vide mere om politikernes skatteunddragelser eller forholdene for ældre på plejehjem?

Politiken påtænker at indføre sponsorjournalistik fra efteråret, hvor det er de læsere, som er villige til at betale, der bestemmer.

Det er de knappe ressourcer samt de seneste års nedgang i oplaget, der får Politiken til at tænke alternativt.

"Morgenaviserne har ikke ressourcer til at lave tilstrækkeligt meget undersøgende journalistik i forhold til behovet. I det lys er det vigtigt, at vi tænker på, hvordan man kan skaffe penge til mere undersøgende journalistik," siger Tøger Seidenfaden til den nyeste udgave af fagbladet Journalisten.

Tøger Seidenfaden understreger over for MediaWatch, at der ikke er tale om at lade virksomheder sponsorere journalistikken.

"Der er ikke tale om, at vi vil lade "sponsorer" som for eksempel virksomheder, interesseorganisationer e.l. støtte graver-projekter. Det vil i givet fald være læserne som enkelt- og privat-personer, der får mulighed for at give et bidrag - og den redaktionelle kontrol forbliver i alle faser hos os," siger Tøger Seidenfaden, der bekræfter, at det bl.a. er det amerikanske site www.spot.us, som MediaWatch tidligere har beskrevet, som Politiken har ladet sig inspirere af. På sitet søger journalister fundrasing blandt borgere til deres konkrete, journalistiske projekter.

Politikens læsere vil også få mulighed for at vælge mellem en række allerede udvalgte emner, men de endelige planer for modellen ligger først klar om en til to måneder.

Bliver det besluttet at indføre mikrofinansieringen går projektet formentlig allerede i gang fra efteråret.

- MediaWatch
- Newspaq

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også