Vækstmuligheder for web-tv

Prognosen for online video tegner lovende, fordi 'tv-snacking' online er attraktivt for stadig flere brugere, der nu skal tilbydes til annoncørerne.
Per Fanefjord Laursen

Udsigten for online-video mediet er god, når man betragter både hjemlige og internationale tendenser. Ikke alene er der flere, der benytter online video; tidsforbruget til video vokser også.

Der er flere årsager: Der er efterhånden meget indhold til rådighed, der leveres af broadcastere, avisehuse - hvor journalister nu både skriver og optager nyheder - og dernæst helt alternative medieudbydere og de private producenter.

Tidsforbruget har vækstmuligheder, fordi seningen vil bevæge sig mod de længere indslag eller regulære programmer. Online video som fænomen voksede som de korte klip på videosites, især YouTube, men bevæger sig nu mod 30 minutter til 60 minutters indslag/programmer. Her er USA et par trin længere fremme, hvor f.eks. Hulu.com tilbyder lange indslag fra NBC og Fox.

The BBC præsterede 6,8 mio. unikke brugere til online video i januar, hvor det gennemsnitlig tidsforbrug var 60 min. over en måned.

'Snacking' tiltaler mange
Tv-sening online i kort eller længere form har tiltrækningskraft ifølge en undersøgelse fra den britiske interesseorganisation ThinkBox, fordi det har værdi for brugerne at kunne fange et program, man gik glip af på traditionelt tv i løbet af ugen, eller se de programmer, man aldrig fik set, da de var på. Dernæst tiltrækker det brugerne, at de kan finde programmer, der slet ikke findes på broadcast tv. I Europa trækker det at kunne finde amerikanske tv-shows, der ikke sendes på de kanaler, der ellers er til rådighed.

En god bid af seningen bliver også fremover de kortere klip, både fra de professionelle udbydere og de brugerskabte. Den nye form for tv-sening, døbt 'snacking', hvor man hurtigt selv vælger og prøvesmager videoindhold, rummer kvaliteter for seerne.

Man kan til eksempel snuppe et par sportsklip, lidt underholdning og nyheder i frokostpausen på jobbet. Det er altså udvidet tv-sening, der ikke rammer traditionel tv-brug.

Fodslæbende strategier
De forskellige europæiske medieselskaber er gået til online video med hver sin strategi. Ingen er i tvivl om, at der er brugerefterspørgsel, men de gamle medieselskaber har hængt i håndbremsen ved ikke at tillade, at deres indhold kom ud. Forhindringerne var især det velkendte spørgsmål om rettigheder.

Public service broadcasterne har til en vis grad kunne undgå dette, da de producerer meget selv, som de har fulde rettigheder til. I Storbritannien og USA har tendensen været, at broadcasterne overkom den første modvilje og syndikerede deres indhold ud til internetsites, der i forvejen havde trafik. I Danmark ses det også så småt på sites som f.eks. MSN eller Eb.dk.

Mange seere, ingen penge
Evnen til at tjene penge på online video er ikke nødvendigvis mere udviklet i andre lande, end de spæde tiltag der ses i Danmark. USA er undtagelsen. Der hersker ikke tvivl om, at den voksende online sening udgør et betydeligt kommercielt varelager af præcise eksponeringer, der vil interessere annoncørerne.

Men som efterspurgt af bl. a. OMD Danmark, så skal der følges op med en professionalisering af målinger af effekt, før onlinevideo får en mere fast plads på mediaplanen. Det er en barriere kendt i flere lande, der skal forceres. Målinger af online video er på vej fra FDIM omkring sommerferien.

I Danmark har tv-selskaberne ikke demonstreret store evner at tjene reklamepenge online på alle deres programmer. TV 2 har tjent abonnementspenge via Sputnik.

Den britiske trend er, at broadcastere lidt lettere kapitaliserer på deres online-seere, mens avishusene har fundet det sværere. Et bud lyder, at de store publicist-huse får en chance mere, når brugerantallet til deres indhold stiger, og annoncørerne ønsker at blive associeret med de store etablerede nyhedsmediebrands.

Online video er mainstream medie
Land         Unikke videobrugere     % af total online brugere

UK             29.6 million                     83%

USA           147.3 million                  77%

Tyskland    29.6 million                   79%

Frankrig     27.1 million                    78%
Har set online video klip i januar 2009.

Kilder: Microsoft Advertising, Universal McCann’s Social Media Tracker – Wave 3.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også