Google-jordskred i 2009

Op mod halvdelen af den danske annonceomsætningen på nettet vil i 2009 gå til Google, vurderer mediabureauer.
Ole Enggaard

Selvom Googles eksplosive vækst i 2008 på knap 50 procent næppe fortsætter på samme niveau i 2009, så står Google ifølge mediabureauerne Mindshare og OMD til et år med endnu en markant vækst. Digital directors hos hhv. Mindshare og OMD, Paw Saxgren og Søren Rigtrup Clausen, forventer, at Googles salg af AdWords i Danmark vil nå 1,5 mia. kr. når 2009 er omme. Det svarer til en estimeret vækst på 300 mio. kr. eller 25 procent – i et annoncemarked, der ellers går markant tilbage (jvf. graf).

Kun en meget beskeden del af den omsætning kommer danske internetmedier til gode.

”Det, der sker nu er en udvikling fra, at annoncekronerne blev i Danmark til, at de i dag i stigende grad sendes til udlandet og ikke bliver geninvesteret i danske medier. De penge er tabt. Det sætter branchen under pres, og det gælder ikke blot internetvirksomheder, men hele annoncemarkedet,” konstaterer Christian Peytz, der er formand for FDIM.

Omsætning under pres
Med en omsætning i omegnen 1,5 mia. kr. kommer Google alene til at stå for næsten halvdelen af omsætningen på netmedierne. Den anden halvdel af den digitale annonceomsætning har det ikke nemlig ikke så godt. Salget af bannere og partnerskaber havde sidste år en vækst på 22 procent og endte på 919 mio. kr. Den udvikling forventes at tabe pusten og kan i 2009 ende med en samlet omsætning på en rund milliard til deling blandt hundredvis af kommercielle internet-aktører.

Omsætningen af rubrikannoncer blev allerede sidste år bremset i takt med den tiltagende økonomiske recession. Markedet for blandt andet job, bolig og bil, faldt i 2008 med 0,4 procent til 1,077 mia. kr. Den negative udvikling er fortsat ind i årets første måneder.

Stordriftsfordele
Recessionen og passive udenlandske internetmedier gør vilkårene for danske internetaktører særdeles vanskelige. En analyse af danskernes tidsforbrug på Internettet fra FDIM viser, at i perioden fra februar 2008 til januar 2009 er andelen af den samlede tid danskerne bruger på udenlandske sites steget fra 35 til 52 procent. Det er særligt Google, Facebook og Youtube, der driver den udvikling.

”Den hastighed i udvikling er rystende. Vi har brug for at rykke nærmere til hinanden og overveje et tættere samarbejde. Der er nogle stordriftsfordele i den måden, man serverer annoncer på, og viden omkring brugerne, som jeg sagtens kan se et potentiale i,” siger Christian Peytz.

Det handler for Christian Peytz om at matche de udenlandske sites kendskab til forbrugerne. Udfordringen er, at det skal ske under den restriktive danske logivning til forskel for udenlandske.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også