Per Mikael: Flere lukninger på vej

Gratisavismarkedet er på retur, og Metros topchef Per Mikael Jensen forudser, at flere gratisaviser vil bukke under som Nyhedsavisen.
MediaWatch

Gratisaviserne har været en meget dyr fornøjelse for de store danske avishuse, som har tabt formuer på gratisaviskrigen - over 800 mio. kr. alene i 2007.

Og selvom Nyhedsavisen lukkede i sensommeren 2008, så er nedturen på gratisavismarkedet langt fra forbi, mener Metro Internationals topchef Per Mikael Jensen.

"Det, som er sket i Danmark, er symbolsk for en bredere tendens. Jeg tror, at omnibus-gratisaviser har toppet i Europa, og at vi kommer til at se flere lukninger," siger han til Børsen.

For nylig har Urban skåret sit oplag ned til 130.000 eksemplarer og i november skar danske MetroXpress og 24timer dybt i medarbejderstaben. Metro International har endvidere lukket sin spanske udgave - men samtidig lanceret en russisk udgave i Moskva - og flytter sit hovedkvarter fra London til Stockholm som et led i konsolideringen af forretningen. Og i Stockholm sænkede gratisavisen City, som Bonnier udgiver, i efteråret sin udgivelsesfrekvens til tre dage om ugen.

"Det virker lidt som en lang dødskamp for titler som Urban og City," siger Per Mikael Jensen, der ikke underligt stadig tror på forretningen Metro, men samtidig understreger, at forretningen skal udvikles for at overleve, og at det skal ske i kraft af flere Metro-produkter på hylderne - såkaldte brand extensions.

Ifølge Børsen har de store danske avishuse tilsammen tabt over halvanden milliard på gratisaviserne, og oplagene er samlet set faldet med over 70 procent. Det voldsomste dyk skete, da Nyhedsavisen lukkede i september 2008, hvilket halverede oplaget.

- MediaWatch
- Newspaq

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også