Per Ingdal: Anstrengt oplagsudvikling

Ugebladsoplagene dykker og læserne til Aller Press' "blockbusteren" Familie Journal bliver ældre. Ugebladsdirektør Per Ingdal vender sig mod flere annoncer og redaktionelt samarbejde.
Tine Brødegaard Hansen

Ikke en eneste titel i ugebladsdirektør Per Ingdals portefølje kan se sig fri for oplagsfald, viser de kontrollerede oplagstal for 2. halvår 2008. Aller Press' andel af ugebladsmarkedet er i den periode steget fra 72 til 72,6 procent, så der er meget på spil, hvis der fortsat langes færre ugeblade over disken.
Billed-Bladet, også ejet af Aller Press, er nu større end Familie Journal, der står for det kraftigste oplagsfald af alle ugebladene i faktiske tal, men Aller Press står stadig bag de fire største ugeblade i Danmark.

 "Der er 2,5 millioner husstande i Danmark og der sælges 1,4 millioner ugeblade om ugen, så vi har en høj dækning fordelt på de 12 ugeblade. Når man er så højt oppe, er der også langt at falde. Det viser al erfaring, at vi fortsat vil. Men ugebladene er så lønsomme, at de kan tabe meget i oplag og stadig være en god forretning."

 Ikke desto mindre betyder de faldende oplagstal, at annonceindtægter bliver stadigt vigtigere. 

"Vi forventer en anstrengt oplagsudvikling, så det er absolut muligt, at en større andel af omsætningen vil komme fra annoncer fremover. Men vi arbejder ikke med konkrete mål for, hvordan udviklingen skal være i 2015 for eksempel. Langsigtede spådomme og gætterier giver ikke mening i det nuværende marked."

"Allers ugeblade har igennem fjerde kvartal ligget bedre i 2008 end i 2007, og i januar og februar i år er der tale om en markant fremgang på over 20 procent for Aller-bladene samlet. Især Se og hør, Kig Ind samt Ude og Hjemme, der har fat i de unge ugebladslæsere, går kraftigt frem. Når ugebladene nu får vind i sejlende annoncemæssigt, skyldes det dels, at vores annonceafdeling er blevet opgraderet og at sælgerne er mere aggressive, dels at annoncørerne er klar over, at det er slut med sjov og ballade i usikre medier, fordi marketingchefen finder det spændende."

Mange annoncører værger sig dog fortsat for at få deres brands associeret med ugebladenes lavere papirkvalitet og stofområder, ifølge flere mediebureauer. Og på trods af fremgangen, udgør annoncer kun ca. syv procent af Aller Press' totale omsætning på ugebladene, og annoncekronerne er dermed ikke afgørende for det samlede billede, men udgør gode "bundlinjepenge", fordi de primære omkostninger dækkes af selve bladsalget.

Den i forvejen brede ugebladsportefølje, hvoraf en del titler går igen i flere af de nordiske lande, har fået Aller-koncernen til at se nærmere på, hvordan indholdet kan udnyttes på tværs af titler og platforme. For fem år siden faldt en aftale på plads mellem Aller Press og de fastansatte medarbejdere, der gør det muligt at udnytte medarbejdernes stof på tværs af koncernen.

"Vi følger med i, hvordan organisationerne opbygges I andre mediehuse, og har med interesse noteret os, hvordan man arbejder i f.eks. det Berlingske hus. Derfor diskuterer vi løbende, om vi kan benytte lignende løsninger hvor det samme indhold bringes i flere ugeblade. En stor del af vores læsere, holder imidlertid flere af vores blade, så versioneringerne skal i så fald være meget kraftige. Derfor satser vi I første omgang på samarbejde mellem redaktionerne på foto- og layout samt det digitale område, mens vi p.t. ikke vil gå ind i at dele de samme artikler i vores ugeblade."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også