Storannoncører svigter Berlingske

Det er de store annoncører, der holder igen på annoncekronerne. Derfor styrker Berlingske i stedet salget af lokale annoncer, der synes mere kriseresistent.

Det er især de store annoncører, der har smækket pengekassen i, og får pilen for annonceomsætningen til at pege så kraftigtigt nedad for Berlingske Tidende, at de skærer 22 stillinger bort i salgsafdelingen, som meddelt  i går.

"De store annoncører skærer mest i øjeblikket, mens de mindre, lokale annoncører virker mindre påvirkede," siger Berlingskes Tidendes annoncedirektør Søren Hyldgaard.

Den udvikling har fået Berlingske Tidende til i stedet at satse mere på de mere kriseresistente lokale annoncekroner og salget i koncernens ugeaviser. En portefølje, der også sorterer under Søren Hyldgaaard, og som repræsenterer en omsætning i størrelsesordenen en halv milliard kroner.

"Vi har jo for nylig ansat en ny chef for ugeaviserne (Gorm Flyvholm, red.), der skal styrke den del af forretningen bl.a. ved at sikre en bedre koordinering. Det er klart, at den stabilitet, der ligger i annonceringen i ugeaviserne er et vigtigt parameter i en tid som nu," siger Søren Hyldgaard fra Berlingske Tidende.

At det er de store annoncører, der svigter, bekræfter de seneste tal fra DRRB (jvf. graf). Ifølge dem ligger dagbladenes annonceomsætning 32 procent under samme tid sidste år. I går sagde Lisbeth Knudsen, at omsætningsfaldet på annoncerne er 15-25 procent for Berlingske-koncernen. Forskellen i de to tal skyldes imidlertid, at DRRB-tallene kun afspejler den omsætning, der går igennem mediebureauerne - og som typisk kommer fra de store annoncører, mens de mindre annoncører handler direkte med mediernes annonceafdelinger.

Politiken ligger lunt
Hos Politiken mærker man også generelt et fald, men ikke så meget på jobannoncerne som Berlingske og Jyllands-POsten, der i højere grad dækker det private stillingsmarked.

"Vi oplever også et fald på de klassiske rubrikannoncer, men på jobannoncerne går det bedre, fordi vi jo har det offentlige marked, som ikke er nær så ramt. Vi har ikke måttet afskedige i år og regner heller ikke med, at vi kommer til det. Nedgangen svarer til de forventninger, vi havde til året . Det eneste, vi kan gøre, er fortsat at være offensive på produktudviklingen og at have en tæt dialog med annoncørerne, fordi de er ikke helt så tilbøjelige til at lave årsaftaler, og derfor må vi være max offensive," siger Politikens annoncedirektør Henrik Børjesson.

Hos Jyllands-Posten peger pilen lige så meget nedad som hos Berlingske Tidende, men der er ingen aktuelle planer om fyringer.

"Vi kører med løbende tilpasninger som f.eks. ansættelsesstop, og vi har ingen aktuelle planer om yderligere tiltag," siger direktør Klaus Høeg-Hagensen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også