Steffen Kragh: Opkøb trækker ned

Egmonts koncernchef Steffen Kragh kan se tilbage på et regnskabsår med store opkøb og lanceringen af en spareplan til en halv milliard kroner.
Tine Brødegaard Hansen

Fra et rekordresultat før skat på 485 millioner kroner i 2007, må koncernchef Steffen Kragh tage til takke med mere beskedne 114 millioner kroner i 2008. Det går ham dog ikke voldsomt på idet den underliggende drift på de fleste af Egmonts aktiviteter, er tilfredsstillende.

"Driftsresultatet før renter og nedskrivninger er på 748 mio. kr. og omsætningen er steget med fem procent til 11,7 mia. kr., så det underliggende har kørt, som vi har forventet."

Valutamarked og opkøb trække ned
Men flere forhold bevirker, at der alligevel er skåret 75 procent af overskuddet, det gælder blandt andet valutaforhold.

"Vi har ikke været ude at spekulere, men to tredjedele af vores aktiviteter er i valuta, der ikke er baseret på euro, som vi aflægger regnskab i. Det giver et samlet urealiseret valutatab på 150 mio. kr."

Derudover har Egmont haft øget renteudgifter som følge af opkøbet af de sidste 40 procent af den norske bladvirksomhed Hjemmet Mortensen til 950 mio. kr. Det er samtidig den udgift, der har tæret på egenkapitalen, som er faldet til omkring tre mia. kr.

Derudover købte Egmont-ejede Nordisk Film halvdelen af produktionsselskabet Zentropa - og yderligere som en præventiv foranstaltning nedskrevet merværdien på flere af deres virksomheder, såsom Hjemmet Mortensen.

Omfattende spareplan
Den omfattende spareplan til en halv mia. kr., der blev iværksat i 2008, sker ligeledes for at være på forkant med et mediemarked som i 2009 bliver "udfordrende og med lav sigtbarhed."

"Recessionen kommer til at æde en del af lønsomhedsprogrammet, men vi har været begunstiget af at have været tidligere ude."

Steffen Kragh er dog ikke tilhænger af, at skyde al skylden for det faldende resultat på konjunkturerne. Spareplanen handler også om at ruste sig til et fragmenteret mediemarked, der kræver fleksible produkter og omstillingsparathed, når oplagene falder og de store seertal bliver sværere at skaffe, hvilket påvirker annonceindtjeningen.

"Når vi laver gode medieprodukter, som filmen 'Mænd der hader kvinder', hvor vi er co-producenter, eller et godt tv-program på TV 2 Norge, ser folk det, den lyst er uafhængigt af konjunkturerne. Vi har styr på driften og rationaliseringerne, men vi kan ikke styre hvordan valutaerne og annoncørernes økonomi udvikler sig."

Gratis er ikke vejen frem
Særligt af sidste årsag, glæder Steffen Kragh sig over, at Egmont ikke er hoppet med på investeringer i gratismedier, der i år trak ned på konkurrenten Aller Press' resultat.

"Vi har ikke satset på gratis. Vi satser på, hvad vi betragter som attraktivt indhold, folk vil betale for. Når vi ser på eksemplet Kino.dk (en fællesportal for biograferne, red.) er den ikke en subsitiut for et betalingsprodukt. Kino.dk sælger 10.000 biografbilletter om dagen, og kan efter at Cinemaxx er kommet med formidle adgang til 60 procent af alle biografbilletterne i Danmark. At lave blade gratis, er ikke en model, vi har forfulgt, og det er særligt ikke noget, vi har planer om at forfølge i nedadgående konjunkturer."

Men foden er ikke løftet fra de digitale investeringer.

"I 2009 har vi digitale investeringer for 100 millioner kroner i Danmark, Sverige og Norge, men særligt i Norge. På den lange bane, vil vi gerne øge det beløb."

Står stærkt i Norge
I Norge står Egmont stærkt på det digitale område, hvor sitet Klikk.no, der samler indhold fra flere Egmont-udgivelser har 570.000 unikke besøgende om måneden. Men det er ikke en succes, der i et snuptag kan overføres til Danmark.

"Medier er lokale, så der er forskellige konkurrencestrukturer, i Norge har vi også med TV 2 en anden position, idet de har investeret markant i digitale områder," siger Steffen Kragh, men understreger samtidig at fordelen ved at man internt i koncernen kan trække på erfaringer fra de forskellige dele af den.

Når det gælder 'gamle' medier som tv, er Steffen Kragh tilfreds med udviklingen i TV 2 Gruppen i Norge, som Egmont ejer halvdelen af. Driftsresulatet er gået fra et minus på ni mio. kr. til et plus på 180 mio. kr.

TV 2 stadig interessant
Også TV 2 i Danmark er fortsat en interessant virksomhed set med Steffen Kraghs øjne.
For fem år siden, da planerne om privatiseringen af TV 2 var på sit højeste, var mediekoncernen Egmont blandt byderne i koncession med JP/Politikens Hus.

"Dansk TV 2 er et stærkt brand, selv om de lige nu formentlig er udfordret på annonceindtægter. Men TV 2 er en stærk og spændende medievirksomhed, men jeg venter med at sige noget om, hvorvidt vi er interesserede i et køb til TV 2 måtte blive sat til salg."
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også