Ny kvinde i JP/Politikens Hus bestyrelse

Kommunikationsdirektør i Codan Jeanette Fangel Løgstrup har afløst Kjeld Ranum i JP/Politikens Hus bestyrelse. Læs her, hvordan hun ser koncernens udfordringer.

Jeanette Fangel Løgstrup, 42 år, er director corporate communications hos Codan og RSA International og medlem af Codans koncernledelse. Hun er uddannet cand.merc. i afsætning og strategi  - og bliver den anden kvinde i JP/Politikens Hus bestyrelse, der kommer udefra.

Hvordan kom bestyrelsesposten i stand?
"Forbindelsen er opstået gennem bestyrelsesformand Jørgen Ejbøl. Vi har oprindeligt mødt hinanden i forbindelse med, at jeg tidligere har skrevet en bog om kvinder og karriere på JP Forlag (bogen: ”Kunsten at gøre karriere – om kvinder, valg og dilemmaer” skrevet i samarbejde med JP-journalisten Jette Meier Carlsen, red). I den sammenhæng har vi haft flere drøftelser om, hvorfor der stadigvæk er så få kvindelige ledere, og hvad man kan gøre ved det. Da man så var på udkig efter et nyt bestyrelsesmedlem, så blev jeg et af de emner, som man havde lyst til at se nærmere på i kraft af min baggrund i øvrigt."

Hvilke professionelle erfaringer skal du trække på?
"Mine erfaringer fra en række andre brancher såsom forsikring, finanssektor, forlag, samt ingeniør- og konsulentvirksomhed. Selv om der er stor forskel på de enkelte brancher, så er der omvendt også mange udfordringer, som er de samme for de fleste virksomheder."

Hvilke forretningsmæssige udfordringer ser du for JP/Politikens Hus?
"Konkurrencen om læserne er hård, annonceindtægterne er under pres bl.a. som følge finanskrisen, og samtidig viser oplagsudviklingen på de trykte medier fortsat en vigende tendens. De unge læsere har nye og anderledes medievaner og nye digitale og sociale medier er på hastig fremmarch, så for alle spillere på markedet er det naturligvis en stor udfordring at finde den forretningsmodel, som fungerer bedst i den nye virkelighed. Men jeg er overbevidst om, at JP/Politikens Hus har et stærkt fundament og en stor styrke i forskelligheden i de enkelte brands: JP, Politiken og Ekstra Bladet."

Hvilke interne udfordringer får JP/Politikens Hus de kommende år?
"Det er nok for tidligt for mig at bedømme specifikt, men uanset branche er det afgørende at kunne tiltrække og fastholde de bedste talenter. Herudover skal de fleste virksomheder konstant arbejde på at blive mere og mere effektive i sin drift, skabe den rigtige infrastruktur og udnytte sin kompetencebase optimalt, og det gælder givetvis også JP/Politikens Hus."

Hvordan ser dine egne medievaner ud?
"På hverdagene læser jeg typisk de trykte morgenaviser JP, Politiken og Børsen derhjemme, inden jeg kører på arbejde. Typisk følger jeg også med på nettet i løbet af dagen, og i stigende grad ser jeg udvalgte tv-klip, hvis noget fanger min interesse. Når jeg kommer hjem, ligger Ekstra Bladet klar i postkassen. Og sidst på dagen ser jeg typisk også nyhederne på en af TV-kanalerne. I weekenden sætter jeg meget stor pris på at bruge meget tid på søndagsudgaverne."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også