Topannoncører skærer i budgetterne

Nogle af verdens største virksomheder trækker kraftigt ned i sidste års samlede reklameforbrug, viser en amerikansk opgørelse.
Zandra Damsgaard

Krisen kradser, og den kradser særligt hårdt i USA, hvor de ti største annoncører sidste år skar gennemsnitligt 15 pct. af deres annoncebudgetter.

Det bringer det samlede amerikanske reklameforbrug ned med 2,6 pct. til i alt 136,8 mia. dollars eller godt 776 mia. kr., rapporterer Mediaweek på baggrund af en opgørelse fra analysevirksomheden The Nielsen Company.

Næsten samtlige annonceplatforme mærkede i 2008, hvordan annoncørerne klappede tegnebøgerne i – selv internettet i form af bannerannoncer måtte tage et dyk på 6,4 pct. i forhold til 2007.

Procter & Gamble er USA’s største annoncør målt på kølige kontanter, men brugte ikke desto mindre 19,3 pct. mindre på annoncer end i 2007.

Det var dog nærmest beskedent i sammenligning med Cerberus Capital Management, virksomheden bag bilmærket Chrysler, der skar næsten en tredjedel af sit annoncebudget.

Ligeledes i bilbranchen barberede Ford Motor Co. 28,5 pct. af budgettet, mens General Motors brugte 14,9 pct. mindre end året før.

Ifølge Mediaweek øgede man kun budgetterne i to kategorier, nemlig ’quick service restaurants’ og ’direct response products ’ med henholdsvis 3,8 og 9,2 pct.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også