Topannoncører skærer i budgetterne
Krisen kradser, og den kradser særligt hårdt i USA, hvor de ti største annoncører sidste år skar gennemsnitligt 15 pct. af deres annoncebudgetter.
Det bringer det samlede amerikanske reklameforbrug ned med 2,6 pct. til i alt 136,8 mia. dollars eller godt 776 mia. kr., rapporterer Mediaweek på baggrund af en opgørelse fra analysevirksomheden The Nielsen Company.
Næsten samtlige annonceplatforme mærkede i 2008, hvordan annoncørerne klappede tegnebøgerne i – selv internettet i form af bannerannoncer måtte tage et dyk på 6,4 pct. i forhold til 2007.
Procter & Gamble er USA’s største annoncør målt på kølige kontanter, men brugte ikke desto mindre 19,3 pct. mindre på annoncer end i 2007.
Det var dog nærmest beskedent i sammenligning med Cerberus Capital Management, virksomheden bag bilmærket Chrysler, der skar næsten en tredjedel af sit annoncebudget.
Ligeledes i bilbranchen barberede Ford Motor Co. 28,5 pct. af budgettet, mens General Motors brugte 14,9 pct. mindre end året før.
Ifølge Mediaweek øgede man kun budgetterne i to kategorier, nemlig ’quick service restaurants’ og ’direct response products ’ med henholdsvis 3,8 og 9,2 pct.