Sociale mediers annoncevækst bremser

Selvom sociale netværk er populære som aldrig før, tærer krisen på annoncørernes lyst til at prøve kræfter med den endnu unge platform.
Zandra Damsgaard

Tre ud af fire europæere over 15 år bruger sociale netværk, og selvom mange annoncører for længst har opdaget potentialet og er kommet på Facebook, MySpace og Twitter, begynder lavkonjunkturen at bremse den hæsblæsende udvikling.

Sidste år brugte annoncører verden over ifølge analysevirksomheden eMarketer 2 mia. dollars (cirka 11,4 mia. kr.) på sociale medier – en vækst på svimlende 46,4 pct. i forhold til året før.

I år ventes væksten at blive i sammenligning beskedne 17,3 pct. for derefter i de kommende år at stabilisere sig omkring de 10 pct.

Vækstskøn gjort til skamme
En stigning til et samlet annonceforbrug på 2,35 mia. dollars (13,3 mia. kr.) i 2009 er ganske vist pæn, de trange tider taget i betragtning. Alligevel er væksten omtrent halvt så stor, som eMarketer forudså tilbage i december 2007.

Der er dog fortsat indtjeningspotentiale i de sociale netværk, mener Debra Aho Williamson, som er senioranalytiker hos eMarketer og forfatter til en ny rapport om sociale netværk på verdensplan.

”I markeder som Kina, Japan, Sydkorea og Rusland har visse sociale netværk opbygget en stigende omsætning fra salget af virtuelle genstande til medlemmerne og fra gebyrer, medlemmerne betaler for at spille spil og få adgang til eksklusivt indhold og services,” fortæller hun.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også