Regionale avishuse i dyb krise

Fynske Medier har lanceret en spareplan til 45 millioner kroner. Flere andre regionale avishuse er ligeledes trængte.
MediaWatch

Hos Fynske Medier, der omfatter Fyens Stiftstidende, Fyns Amts Avis og en række fynske lokalblade, er man overrasket over tempoet i den nedtur, der har ramt selskabets aktiviteter.

Over for Børsen erkender adm. direktør Poul Erik Andersen, at han er forbløffet.

"I min lange tid i branchen kan jeg ikke mindes noget tilsvarende," siger direktøren, der har været i avisbranchen i over 40 år.

Udsigterne hen over året er stadig usikre, fortæller han.

"Det, vi retter ind efter, er at holde det niveau, som vi har nu, resten af året," siger han.

Alle store regionale aviser er ramt af oplagstilbagegang - især Århus Stiftstidende, som ifølge foreløbige tal for februar har mistet 17 procent af oplaget på et år.

Nordjyske Stiftstidende og JydskeVestkysten, der begge har tabt op mod ni procent siden februar 2008.

Professor i journalistik ved Syddansk Universitet Jørgen Poulsen mener, der er risiko for flere omfattende sparerunder.

"De enkelte selskaber er meget afhængige af hovedavisen, men de har generelt en god egenkapital, og der er jo desværre altid muligheder for besparelser i et bladhus," siger han.

Han peger på Århus Stiftstidende som det svageste led blandt regionalaviserne, mens Nordjyske Medier trods et betydeligt fald i oplaget på Stiftstidende, måske er det stærkeste.

- Newspaq

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også