Google æder 1,2 mia. annoncekroner

Googles estimerede 800 mio. kr. store indtjening på Google AdWords i Danmark er alt for lavt sat. Tallet er snarere 50 pct. større, mener mediabureauer.
Ole Enggaard

Når Foreningen af Danske Interaktive Medier (FDIM) estimerer Googles indtjening på AdWords til 788 mio. kr. i 2008, så er det skudt langt under mål, mener flere mediabureauer.

"Der er mange huller i osten, men mit bedste bud er, at Googles omsætning i 2008 var 1,2 mia. kr. Min erfaring siger, at den store andel af mindre annoncører ikke fuldt
tælles med i FDIM¹s opgørelse," vurderer direktør Nils Langballe fra mediabureauet Outrider, der er en virksomhed i den internationale WPP-gruppe.

Langt størstedelen af search-omsætningen, cirka 95 pct., har én adresse: ­ Google. Den internationale virksomhed oplyser imidlertid ikke den lokale omsætning. Men Googles omsætning overstiger i mediabureauernes estimater for 2008 den samlede banner- og partnerskabs-annoncering på 919 mio. kr.

Group M's nordic digital director, Henrik Abraham, er enig i Nils Langballes vurdering af omsætningen og langer ud efter Googles informationsstrategi,

"Jeg synes det irriterende, at Google ikke vil være en del af den etablerede branche og fortælle om sin størrelse og dermed berettigelse, men i stedet går med skæg og blå briller."

Fragmenteret kundekreds
Estimeringen af omsætningen besværliggøres yderligere af, at markedet er uhyre fragmenteret blandt køberne. Fra tusindvis af små håndværksvirksomheder, til top ti af landets største annoncører. Samtidig er en del af search-omsætningen lagt ud i Googles indholdsnetværk, altså som søgeordsannoncer på andre medier. Den del af omsætningen er ikke med i FDIM's opgørelse af "search".

Hos FDIM er man da også mere forsigtig her nogle dage efter offentliggørelsen af tallene for 2008. Christian Peytz uddyber:

"Den helt store udfordring er, at Google ikke kommer med omsætning lokalt. Vi taler med mediabureauerne, annoncørerne og andre indsigtsfulde folk, og på den baggrund giver vi vores bud. Vi har bevidst valgt, at komme med et konservativt udspil, det har vi også gjort de andre år. Men jeg vil ikke afvise, at tallet er større."

Googles danske direktør, Peter Friis, hjælper ikke til opklaringen af den reelle omsætning, men har dog følgende kommentar:

"Generelt har mediabureauerne nok det bedste udgangspunkt for denne type estimater af markedet, da de jo lever af, at placere kundernes budgetter fordelt på de forskellige medietyper. Derfor kunne man også forestille sig, at deres estimater ligger tættere på virkeligheden."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også