Dagblade på katastrofekurs

De trykte aviser klarer sig dårligere og dårligere. Faldende oplag og annonceindtægter kan betyde, at flere dagblade må dreje nøglen om. På bare 17 år har de danske dagblade mistet en tredjedel af læserskaren. Det klassiske dagblad er døende, vurderer eksperter, og det kan aflæses i styrtdykkende oplagstal og faldende annonceindtægter. Det kan blive et stort problem for demokratiet, mener Mark Ørsten, der er lektor i journalistik ved Roskilde Universitet.
MediaWatch

De trykte aviser klarer sig dårligere og dårligere. Faldende oplag og annonceindtægter kan betyde, at flere dagblade må dreje nøglen om.

På bare 17 år har de danske dagblade mistet en tredjedel af læserskaren.

Det klassiske dagblad er døende, vurderer eksperter, og det kan aflæses i styrtdykkende oplagstal og faldende annonceindtægter.

Det kan blive et stort problem for demokratiet, mener Mark Ørsten, der er lektor i journalistik ved Roskilde Universitet.

"Det er svært at forestille sig et demokrati uden dagblade, for de spiller en helt central rolle for den offentlige debat og formidlingen af væsentlige emner. For selvom mange medier bringer nyheder, begynder nyhedernes fødekæde som regel hos dagbladene," siger Mark Ørsten til Kristeligt Dagblad.

Professor i medieledelse på CBS, Anker Brink Lund, mener, der er tre årsager til krisen for dagbladene.

"De to er tid og penge. Den tredje handler om, at avistilbagegang har en selvforstærkende virkning. Aviser er, hvad man kalder netværksgode; Det bliver mere værdifuldt, jo flere, der bruger det, for eksempel i lokalsamfundet," siger han.

Aviser kan ifølge Anders Brink Lund kun redde sig ud af krisen ved at droppe den traditionelle omnibustanke, der tilbyder noget til alle. Aviserne skal i stedet fokusere på at opbygge en niche, som adskiller dem fra de øvrige dagblade, mener professoren.

- Newspaq

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også