Lokale medier slås om kommunale annoncer

Kommunal annoncering er et ombejlet guldæg for ugeaviser - og kommunesammenlægningerne har sat gang i konkurrencen. På landsplan er der betydelige penge på spil, når slaget om kommunernes annoncebudgetter udkæmpes. Hvert år lægger danske kommuner snesevis af millioner kroner hos ugeaviserne - og efter reformen er konkurrencen skærpet, skriver Børsen. "Før var der 271 potentielle annoncører. Nu er der kun 98," påpeger Roger Buch, kommunalekspert og lektor på Danmarks Journalisthøjskole. "Skattestop og en dyr kommunalreform betyder, at kommunerne fattes penge, og derfor leder efter besparelser også på annoncebudgetterne," siger han. På Vestfyn har en strid mellem en række ugeaviser og lokalpolitikere om annoncering for Middelfart Kommune har nu verseret i tre år. Striden har udløst to udbud og talløse bureaukratiske forviklinger. I første omgang valgte kommunen at lægge hovedparten af sin annoncering hos Melfar Posten, der dominerer i hovedbyen Middelfart, mens de to lokalaviser i Nørre Aaby og Ejby, siden fusioneret med Ugeavisen Vestfyn, kun fik ganske lidt. I begyndelsen af sidste år blev opgaven efter lovkrav sendt i udbud, hvor Melfar Posten vandt på trods af billigere bud på nogle områder fra konkurrenterne. "Det var et krumspring for at give ordren til den avis, man kender og helst vil samarbejde med," lyder det fra Karen Løhndorf, medejer af Ugeavisen Vestfyn. - Newspaq
MediaWatch

Kommunal annoncering er et ombejlet guldæg for ugeaviser - og kommunesammenlægningerne har sat gang i konkurrencen.

På landsplan er der betydelige penge på spil, når slaget om kommunernes annoncebudgetter udkæmpes.

Hvert år lægger danske kommuner snesevis af millioner kroner hos ugeaviserne - og efter reformen er konkurrencen skærpet, skriver Børsen.

"Før var der 271 potentielle annoncører. Nu er der kun 98," påpeger Roger Buch, kommunalekspert og lektor på Danmarks Journalisthøjskole.

"Skattestop og en dyr kommunalreform betyder, at kommunerne fattes penge, og derfor leder efter besparelser også på annoncebudgetterne," siger han.

På Vestfyn har en strid mellem en række ugeaviser og lokalpolitikere om annoncering for Middelfart Kommune har nu verseret i tre år.

Striden har udløst to udbud og talløse bureaukratiske forviklinger.

I første omgang valgte kommunen at lægge hovedparten af sin annoncering hos Melfar Posten, der dominerer i hovedbyen Middelfart, mens de to lokalaviser i Nørre Aaby og Ejby, siden fusioneret med Ugeavisen Vestfyn, kun fik ganske lidt.

I begyndelsen af sidste år blev opgaven efter lovkrav sendt i udbud, hvor Melfar Posten vandt på trods af billigere bud på nogle områder fra konkurrenterne.

"Det var et krumspring for at give ordren til den avis, man kender og helst vil samarbejde med," lyder det fra Karen Løhndorf, medejer af Ugeavisen Vestfyn.

- Newspaq

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også