MediaWatch

TV 2 Sport: Vi bryder ikke loven

TV 2 Sport lægger med sin aftale med spiludbyderen Ladbrokes nyt pres på kulturministeriet om en afklaring om spil-reklamer.

Ekstra Bladet og B.T. har længe reklameret for udenlandske spiludbydere som Ladbrokes - og taget den politianmeldelse, det har kostet. Danske medier må ifølge loven kun må reklamere for Danske Spil. Problematikken får dog en ny drejning, efter at TV 2 Sport, der er ejet 51 procent af TV 2 og dermed af den danske stat , nu har indgået reklameaftale med den udenlandske spiludbyder Ladbrokes. Staten bryder altså i princippet sin egen lovgivning, men TV 2 Sport ryster ikke på hånden af den grund.

"Det danske spilmonopol er i strid med EU-lov, og det har EU sagt siden 2000. Siden 2004 har danske dagblade som B.T. og Ekstra Bladet og mange netmedier kvit og frit reklameret for udenlandske spiludbydere, og sagerne imod dem er sat i bero, så vi mener ikke, at vi bryder loven her," siger administrende direktør Claus Bretton-Meyer fra TV 2 Sport.

Han ser heller ikke TV 2 Sports ejerskab som noget problem i den forbindelse, der er vandtætte skotter i forhold til staten.

"TV 2 Sport er født med et armslængdeprincip til TV 2 og ejerne, fordi man fra Konkurrencestyrelsens side frygtede et sportsmonopol, da TV 2 Sport kom til. Derfor sidder der ikke ejere i vores bestyrelse, og det er her, vi har truffet beslutningen om at indgå aftalen med Ladbrokes," siger Claus Bretton-Meyer, der som mange andre medier gerne så Danske Spils monopol brudt i Danmark.

Legaliser  spilmarkedet
"Samlet set for markedet, så giver det en stor konkurrenceforvridning, at tv-selskaber som SBS og Viasat kan tillade sig at reklamere, fordi de sender fra London. De sender jo til et dansk publikum som os andre. Man bør i stedet kigge på, hvordan markedet kan blive legaliseret herhjemme, så de udenlandske spiludbydere også kan betale skat i landet og bidrage til tips- og lottomidlerne," siger Claus Bretton-Meyer.

TV 2 Sport har siden 1. januar åbnet for spilannoncer på internetsitet Tv2sport.dk og begyndte i weekenden at reklamere for spiludbyderen Ladbrokes. Ladbrokes-aftalen falder formentlig på et tørt sted for TV 2 Sport i en tid hvor tv-markedet også oplever annoncenedgangen. Claus Bretton Meyer vil dog ikke udtale sig om, om TV 2 Sport tidligere har afvist Ladbrokes som sponsor af frygt for at komme på kollisionskurs med loven.

"Vi har haft løbende forhandlinger som med alle andre annoncører, men det er da klart, at aftalen har betydning for vores omsætning," siger han.

Mere fra MediaWatch

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs