Communities skaber medie-loyalitet

Dagblade kan genvinde kundeloyaliteten igennem communities - med The Guardian og Business Week som forbillede. Det sætter konference i marts bl.a. spot på.

Christian Schwarz Lausten er partner i udviklingshuset Seismonaut i Århus og sammen med Update arrangør af  Community Conference d. 31. marts i København. Her fortæller han, hvorfor konference er relevant - også for mediebranchen.

Hvorfor "Community Conference"?
"Der er i tiden et ekstremt stort fokus på nye medier, sociale medier og digitale teknologier. Og mange brancher, specielt mediebranchen, ser dem som den helt store livredder ud af krisen og kilden til fornyet vækst. Desværre oplever vi, at diskussionen tit er meget overfladisk, og at kunderne blot taler om “nye medier” som en catch all betegnelse uden egentlig at vide, hvad begrebet dækker over. Det vil vi gerne ændre på med Community Conference, hvor vi zoomer ind og fokuserer på et af de absolut mest centrale elementer blandt de nye medier, nemlig det at skabe communities omkring sit produkt eller ydelse."

"Det interessante ved communities er, at de med fordel kan bruges af mange funktioner i en virksomhed; Innovations- og udviklingsafdelingen kan invitere kunderne til at komme med ideer til nye produkter - se f.eks. www.mystarbucksidea.com og markedsføringsafdelingen kan engagere passionerede kunder og bruge dem som brand ambassadører, som f.eks. på www.miniusa.com."

Hvorfor er det relevant for medierne?
"Historisk set har mediebrugere været ekstremt loyale. En avis var et livsvalg, der indikerede politisk, religiøst og holdningsmæssigt ståsted. Loyaliteten blandt abonnenter var med andre ord høj, og kundeloyalitet er det samme som penge i banken – specielt i en tid som nu. Desværre er mediemarkedet eksploderet, og opmærksomhedskampen er enorm. Det er blot en af grundende til, at loyaliteten over for produktet, d.v.s. avisen, kanalen eller magasinet forsvinder. Det, som communities kan gøre i mediebranchen, er at de kan være med til at genskabe loyaliteten."

"Loyalitet opstår jo p.g.a. følelsesmæssige faktorer som tillid, åbenhed, gennemsigtighed, ærlighed. Det er faktorer, som bl.a. The Guardian, hvor community editor Kevin Anderson taler på konferencen, og Business Week satser benhårdt på at indbygge i deres forretningsstrategi. Det vil sige, at de bruger alle mulige metoder og sociale teknologier til at opbygge 1:1 forhold til deres læsere. De lytter, spørger, debatterer og implementerer læsernes ideer og kritik meget aktivt og dynamisk. Det skaber trafik på sitet og passionerede kunder. For hver gang en læser er blevet taget alvorligt på Business Week og har fået sin kommentar profileret på forsiden, trækker han måske 5-10 af sine venner og bekendte ind på sitet.Jeg er ret sikker på, at fremtidens medier bliver nødt til at omfavne og anvende communities som en fundamental del af forretningsmodellen."

Findes der eksempler på communities, der også har haft forretningsmæssigt output og hvilke?
"Min holdning er, at hvis ikke der er forretningsmæssigt fokus på brugen af sociale medier og communities, men at man udelukkende bruger dem som gimmicks og lir, kan det være lige meget. Der er mange eksempler på virksomheder, der har brugt blogs på skrømt. D.v.s. det har set godt ud på skærmen, men brugerne/kundernes deltagelse er underordnet. Den slags giver bagslag. Man skal kun kaste sig ud i anvendelsen af de nye muligheder, hvis man på et forretningsstrategisk plan vil det. Det kræver opbakning, forståelse og vilje fra ledelsen. Ellers drukner det som sjove projekter i udviklingsafdelingen."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også