Mediechefer er blevet dygtigere
Midt i et annoncemarked på vej mod kollaps og gamle forretningsmodeller, der smuldrer, er kvaliteten i dansk medieledelse blevet højnet.
Det vurderer professor i medieledelse Anker Brink Lund fra Copenhagen Business School.
Tiden, hvor den journalistiske mavefornemmelse var mediechefens vigtigste værktøj, er forbi for længst.
"Der er stor variation i dansk medieledelse. Men nyere forskning tyder på, at indsatsen er blevet mere kvalificeret i de seneste år. Til gengæld er udfordringerne også blevet større. I dag er det ikke nok at være en dygtig bladskrædder med politisk tæft. Jobbet kræver også evner som personaleleder, brandslukker og strateg," siger han til Berlingske Business.
Der er dog også svage punkter i dansk medieledelse, mener han.
"Især når det gælder forandringsledelse og krisehåndtering, står de fleste danske mediechefer relativt svagt funderet."
For cheferne i de store blad- og avishuse handler chefernes overordnede udfordring om, at få indtægterne fra onlineannonceringen til at stige så hurtigt, at det kan kompensere for de trykte avisers faldende læser- og oplagstal.
Hos headhunterfirmaet Odgers Berndtson påpeger partner Stephen Bruyant-Langer tre tendenser, der præger mediebilledet i øjeblikket.
"Der er tre tendenser, som præger mediebilledet i øjeblikket. Globalisering, individualisering og digitalisering. Det lægger pres på medieledelsen og gør den både udfordrende og spændende," siger han.
- Newspaq