Egmont indtager "Disneyland"

Egmont gør sin entré på det store amerikanske marked til august - det handler om at forsvare markedet for børnebøger.
Per Fanefjord Laursen

Egmont har i løbet af 2008 etableret en organisation i USA og lancerer til august 15 bogtitler, der henvender sig til de seks til 12-årige på et marked, der først og fremmest er domineret af Disney-koncernen. Spørgsmålet presser sig på, hvorfor Egmont tror, man har en chance inden for publicist virksomhed i USA - der ud over at være "Disneyland" også er verdens største marked for børnebøger.

"Der var to årsager til at begive sig ind i USA: Vi ønsker at forsvare vore muligheder for at tiltrække de bedste rettigheder til børneudgivelser, som bliver angrebet af amerikanske publicisthuse. Amerikanerne køber alt engelsksproget litteratur, og vi må så købe af dem. På den positive side udgør USA en enormt mulighed - verdens største. Og vi er overbevist om, at vi har noget at byde på, nemlig et godt omdømme for publicistisk kvalitet," siger vicedirektør for Egmont UK, Rob McMenemy, der står i spidsen for den amerikanske offensiv. I 2008 indsatte Egmont en slags taskforce i New York City, der først og fremmest er fra den britiske afdeling af Egmont, men også Carsten Møller, CFO Egmont Danmark.

Første indskydelse var at få en egentlig partner, men resultatet blev et salgs- og distributionspartnerskab med det store Random House, der er verdens største udgiver og omdrejningspunkt for udgivelser af bøger, m.m.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også