Fyringer på vej hos Fyens

Det fynske samarbejde mellem Fyens Stiftstidende og Svendborg Avis har tabt 30 procent af annonceomsætningen og skal nu spare 45,5 mio. kr.
Louise Reseke

Nedturen på job og boligmarkedet kommer til at koste job og besparelser for i alt 45,5 mio. kr i det fynske mediesamarbejde Fynske Medier, der ud over det fælles selskab tæller Fyens Stiftstidende og Svendborg Avis (Fyns Amts Avis i Svendborg). Den storstilede spareplan blev besluttet på et bestyrelsesmøde i går.

"Det er mange penge, men som jeg lige har sagt til medarbejderne på et møde, så er vi stadig en gennemsolid virksomhed med en solid omsætning og en stor egenkapital. Så det her er alvorligt, men det er altså ingen katastrofe," siger ansvarshavende chefredaktør på Fyens Stiftstidende, Per Westergård.

Det er udelukkende det styrtdykkende annoncemarked, der tvinger virksomheden ud i millionbesparelsen. Abonnementsalg, radio- og online-aktiviteter ligger ifølge Per Westergård lunt på budget - endda lidt over, når det gælder online. Men bunden er røget ud af den lokale job-, bolig- og ejendoms-marked.

"Det store tab ligger på dagbladene og delvist på vores distriktsaviser. Her er indtjeningen på annoncesalget 28 procent mindre end forventet," siger Per Westergård. 

Besparelser rammer bredt
Besparelserne er fordelt, så Fyens Stiftstidende skal spare 10,2 millioner kroner., Svendborg Avis 4,7 millioner kroner og det fælles selskab, Fynske Medier, skal spare 30,6 millioner kroner. Besparelserne kommer til at ramme trykkeri, salg og de to redaktioner på Svendborg-avisen og Fyens Stiftstidende, men der er ikke sat tal på antallet af fyringer.

"Nu går vi i gang med at forhandle med medarbejderrepræsentanterne de næste 14 dage. Vi er åbne over for alle muligheder, der måtte være for at finde alternativer til afskedigelser. Det kan f.eks. være at reducere forskellige konti som repræsentation eller rejse. Men hvis vi skal være realtistiske, og det skal vi, så kommer vi ikke uden om, at vi bliver nødt til at afskedige et relativt stort antal medarbejdere," siger Per Westergård.

Nyt strategiprojekt
Samtidig med spareplanen vedtog bestyrelsen også at iværksætte et strategiprojekt, der skal løbe over de næste fem måneder, og som kan munde ud i et egentligt strategi-skrifte forretningsmæssigt.

"Projektet skal udpege, hvad vi skal leve af frem til 2014. For selvom en del af faldet i indtjeningen skyldes konjunkturnedgangen, så ved vi jo også, at der sker et skifte i forretningen, der f.eks. flytter sig til online. Vi har en stærk onlineplatform, som vi tror, vi f.eks. kan udnytte bedre. Så man kan sige, at vi på den korte bane klarer krisen med en spareplan og på den lange bane med et strategiprojekt," siger Per Westergård.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også