Professor Plummer taget i ed

Det var en glad og stolt DR-generaldirektør, der havde sin ilddåb som adjungeret professor ved CBS. Temaet var hentet fra Kenneth Plummers egen verden, oplevelsesøkonomien.
Zandra Damsgaard

Familie, venner, kolleger, en hel del studerende og andre interesserede overværede torsdag den 12. marts Kenneth Plummers officielle indsættelse som adjungeret professor ved Copenhagen Business School (CBS).

Rektor Finn Junge-Jensen bød sammen med institutleder Ricky Wilke DR’s generaldirektør velkommen på skolens Institut for Afsætningsøkonomi, hvorfra han selv er uddannet.

”Jeg er glad og stolt over udnævnelsen, og det er rart at være tilbage på ’gerningsstedet’. Jeg dimitterede tilbage i 1986 – men karaktererne taler vi ikke om,” spøgte Kenneth Plummer.

Med sin nye professorstatus følger Plummer blandt andre operachef Kasper Bech Holten, der også som adjungeret professor repræsenterer kulturen på den københavnske handelshøjskole. Retten til at bære ærestitlen tildeles for fem år.

Forbrugerne vil have O-faktor
Under overskriften ”Markedsorientering i oplevelsesøkonomien” tog Kenneth Plummer i sin tiltrædelsestale hul på det fremtidige arbejde som ekstern forsker og underviser med fokus på netop oplevelsesøkonomi, som han igennem 20 år selv har høstet erfaringer med i Disney, Mattel, Egmont, Nordisk Film og nu Danmarks Radio.

Med aktuel reference kunne den nyudnævnte professor til lejligheden præsentere begrebet ”O-faktor”, altså oplevelsesfaktor, som i hans optik til stadighed bliver vigtigere i et forbrugerstyret samfund.

”Der er for første gang i verdenshistorien sket en forskydning af magten mellem udbydere og forbrugere – til forbrugernes fordel. Forbrugerne bestemmer tid og sted for deres medieforbrug, og det er op til virksomhederne at gribe det,” sagde han.

Mange virksomheder er allerede opgaven voksen, påpegede Kenneth Plummer, der udråbte ’co-creation’ som essentielt i forhold til fremtidens markedsføring.

”Morgendagens forbrugere er mere krævende og sværere at nå. De vil have det unikke og er motiveret af lysten til og jagten på oplevelser. De vil ikke på skolebænken, men vil vælge frit.”

Udfordring for DR
Selv definerer Kenneth Plummer oplevelsesøkonomi som ydelser og produkter, hvis kerne består af oplevelser. Herunder skelnes mellem kreative erhverv som eksempelvis musik, film, tv, internet og radio og oplevelseserhverv som sport, fritidsaktiviteter og gastronomi.

Til sammen udgør disse erhverv ifølge professor Plummer mere end 5 pct. af det danske bruttonationalprodukt, og oplevelsesøkonomien har i de seneste år oplevet en årlig vækst på 6 pct.

”Meget har ændret sig. Man kan sige, at der er sket en revolution, som er muliggjort af den teknologiske udvikling og af globaliseringen, hvor digitalisering har gjort det muligt for stort set alle at distribuere indhold – og for stort set alle at modtage det.”

Det sætter selve industrien, herunder Danmarks Radio, over for lidt af en udfordring. Fortidens store aktører mister nemlig relevans i takt med, at flere kommer til, mener Plummer.

Disney har således ikke længere monopol på tegnefilm, og Tivoli er ikke længere Danmarks eneste store forlystelsespark, ligesom Danmarks Radio oplever øget konkurrence fra digitale radiotilbud, nye tv-kanaler og ikke mindst internettet.

”Det kreative element er afgørende. Fremtidens succesvirksomheder er dem, der skaber talentvenlige, markedsorienterede arbejdsmiljøer,” pointerede professoren.

Skal lære af kritik
Af samme grund indførte Danmarks Radio i 2002, altså før Kenneth Plummers tid, en ny markedsorienteret organisationsmodel med brugerne i centrum.

”Det handler om at invitere kunderne til at fortælle, hvad de vil have og ikke vil have. Kritik kan bidrage til at gøre den lyttende, markedsorienterede virksomhed bedre – det har jeg selv virkelig erfaret de sidste knap fire år,” sagde Plummer med et glimt i øjet.

Han opridsede DR’s udvikling fra et gammeldags og lidt støvet tv- og radiomonopol til en markedsorienteret og flermediel medievirksomhed, som i løbet af en uge på den ene eller den anden måde benyttes af 98 pct. af befolkningen.

Ikke desto mindre, erkendte generaldirektøren, bliver vilkårene stadig mere vanskelige, idet man er nødt til konstant at skaffe brugerne nye oplevelser.

Inden den officielle del af professor Plummers indtrædelsesceremoni sluttede, benyttede han lejligheden til at sende en opfordring videre til CBS:

”Oplevelsesøkonomien har sejret ad H til og vinder større og større indpas i vores samfund. Det til trods er det faktisk ikke et særligt veldokumenteret område. Jeg ser frem til ydmygt at bidrage lidt til forskningen og stille mine erfaringer til rådighed.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også