2,9 milliarder til netmedierne i 2008

Det forgangne år blev et godt år for de danske internetmedier med en samlet omsætningsfremgang på 17 procent i forhold til 2007.

Det er bannerannoncer og søgeord der trækker væksten, det viser markedsstatistikken for 2008 fra FDIM. Hvis man sammenligner 2007 med 2008 var der en vækst i banneromsætningen på 22 procent, mens søgeordsannoncering tegner sig for en vækst på 44 procent. I alt blev der købt annoncer for knap tre milliarder kroner på nettet. 

"Vi kan absolut være tilfredse med resultatet for 2008. Faktisk rammer vi ret præcist den vækstprocent vi forventede efter at have set tredje kvartals tal. Det er naturligvis ingen hemmelighed at vækstprocenterne er lavere end dem, vi så i 2007, men i et marked, hvor de fleste har negativ vækst er det godt, at vi fortsat holder to-cifrede vækstrater," siger Christian Peytz, formand for FDIM, i en pressemeddelelse.

Det er især inden for søgeord, der har været en kraftig vækst - der mest af alt kommer Google til gode - men også bannerannoncering slog rekord i 2008. Til gengæld faldt job-annonceringen på nettet otte procent.

- MediaWatch

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også