TV3 i massiv medieinvestering

TV3 annoncerede for 12 mio. kr. i februar og blev dermed månedens næststørste annoncør. Alligevel tabte kanalen markedsandele.
Ole Enggaard

Det er sjældent set før, at et medie har været i selskab med landets største annoncører. Men i februar slog TV3 en af sværvægterne, Danske Spil, og blev den andenstørste annoncør i den måned.

TV3 blev i februar af Gallup Adfact registreret med et 2,5 gange større medieinvestering end samme måned sidste år. Kampagnen til brutto 12 mio. kr. var massiv i dagblade, suppleret med radio, ugeblade og busskilte.

Budskaberne fokuserede på seks programmer i forårets sendeplan: Hospitalet, Grillet, The Mentalist, Luksusfælden Sandhedens Time og Paradise Hotel. TV3's mest sete program var i sidste uge 'Luksusfælden' med 298.000 seere.

Småt med effekt
På trods af et voldsomt kampagnetryk i februar taber tv-stationen i konkurrencen. TV3 har i de sidste fire uger reduceret deres seerandel blandt personer 21 ­-50 år med 0,7 share procentpoint. I sidste uge tog TV3 endda et minus på 1,7 point, i forhold til samme uge sidste år.

SBS-stationerne Kanal 4 og 6'eren går frem. Det samme gør TV3's søsterkanal 3+.

TV3’s kommunikationschef Lars Dyrmann erkender tilbagegangen, men fastholder at de programmer, der blev annonceret for, har fået seertal som forventet. Lars Dyrmann nævner et eksempel:

”Hospitalet vises kl. 19.30 på hverdage, det timeslot er forbedret fra en share sidste år på 9,1 procent af personer 19 – 49, til 19,1 procent i februar,” siger Lars Dyrmann.

"Grillet" er dog et af de annoncerede programmer, der ikke har levet op til forventningerne, erkendes det.

Se Top10 over annoncører i februar her.
 

Kommercielle seerandele seneste 4 uger - hele februar. I parentes ses forskel fra februar 2008.

TV3+   7,7   (1,1)
TV 2 NEWS   3,4   (0,9)
6eren   2,9   (0,8)
Kanal 4   4,4   (0,6)
TV 2 Sport   1,8   (0,4)
Andre   4,2   (0,1)
TV 2 Charlie    2,8   (-0,1)
Cartoon Network   1,1    (-0,2)
Kanal 5   6,6   (-0,3)
Discovery   2,9   (-0,4)
TV3   12,4   (-0,7)
TV 2   44,8    (-0,8)
TV 2 Zulu   5,3   (-1,0)


Kommercielle seerandele seneste uge (personer 21-50 år). I parentes ses forskel fra samme uge februar 2008.

TV 2 NEWS   3,6    (1,4)
TV 2 Sport   3    (1,3)
Kanal 4   4,6   (1,0)
Kanal 5    7,3    (0,8)
6eren    2,9    (0,8)
Cartoon Network  1,5    (0,6)
Discovery    2,9    (-0,2)
TV 2 Charlie    2,1   (-0,4)
Andre   3,9    (-0,5)
TV3+   7,9    (-0,6)
TV 2 Zulu   4,9   (-0,8)
TV 2    44,4    (-1,6)
TV3   11,1    (-1,7)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også