Christian Jensen mest magtfulde yngre mediemand

Berlingske Tidendes chefredaktør Christian Jensen tager prisen i kategorien 'medier' i mandemagasinet Arenas kåring af Danmarks mest magtfulde mænd under 40 år.
Tine Brødegaard Hansen

For tredje år i træk kåret Benjamin-magasinet Arena landets mest magtfulde yngre mænd.

”De mest magtfulde mænd er kåret ud fra deres gennemslagskraft, anerkendelse, personlige karisma og kommercielle succes. Alle 50 er fundet med hjælp fra en lang række kyndige eksperter og indflydelsesrige personer i Danmark,” siger chefredaktør for Arena Troels Evold Widding.

Torsdag aften blev de alle fejret ved en eksklusiv event på restaurant noma i København. I kategorien Medier vandt Christian Jensen (35) og chefredaktør på Berlingske Tidende.

Keld Reinicke med i opløbet
De øvrige nominerede var Keld Reinicke (netop 40), programchef på TV 2, Jakob Mejlhede (35), vicepresident central programming hos Viasat, David Hellemann (38), økonomidirektør i DR, Stig Ørskov (38), chefredaktør på Politiken.

Begrundelsen for valget af Christian Jensen lyder:

”Ingen har noget dårligt at sige om Christian Jensen, der beskrives som dygtig, ambitiøs og meget behagelig – Arena er i hvert fald ikke stødt på nogen. Det gav enorm respekt, da Jensen sammen med tre andre journalister afdækkede A.P. Møllers samarbejde med værnemagten under Anden Verdenskrig trods modvilje fra daværende chefredaktør Peter Wivel og i særdeleshed Berlingskes ejer, Mærsk McKinney Møller, der efter artikelserien solgte sine Berlingske-aktier – primært til Orkla."

Hans indflydelse i branchen scorer 4 ud af 6 stjerner. Christian Jensen refererer til ansvarshavende chefredaktør Lisbeth Knudsen, men han er ansvarlig for nyhedsorganisationen, gravegruppen, sporten, søndag, livsstil, foto, design og meget mere.

Martin Lindstrøm mest magtfulde reklamemand
Sidste års vinder i kategorien var Palle Strøm, mens kategorien Reklame er ny. Her vandt Martin Lindstrøm (39), brandingekspert og rådgiver. Begrundelsen lyder:

”Umiddelbart ligner Martin Lindstrøm en 17-årig knægt, der lige har fået udbetalt sin børneopsparing, men når han taler, bliver der lyttet. Desværre er det langtfra alle virksomheder, der har mod eller budget til at følge hans råd om for eksempel at udvikle særlige lyde, lugte, forme og farver til deres produkter, så de kan genkendes på flere planer."

Hans indflydelse i branchen scorer 5 ud af 6 stjerner. Selv om han til daglig bor i Sydney (hvis en mand, der har 300 rejsedage om året kan siges at have en bopæl), er hans navn obligatorisk viden hos virksomhedsledere i hele verden. Han holder små 100 foredrag om året og har skrevet fem bøger. Wall Street Journal har kåret hans forrige bog, Brand Sense, til en af de fem bedste marketingbøger, der nogensinde er udgivet.

Bag kåringen står eksperter og fremtrædende personligheder inden for de forskellige kategorier, siger Troels E. Widding:

"Vi har mailet til hundredevis af mennesker inden for de forskellige kategorier for at høre hvem de peger på. Det er brancherne selv, der har peget på personerne, det mener vi giver det mest realistiske billede af, hvem der sidder på magten."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også