Digital biografreklame giver fremgang

En ambitiøs overgang til digital fremvisning af biografreklamer fra starten af 2008 har givet eksplosiv fremgang i reklamesalget.
Ole Enggaard

En dyr skrotning af udstyr til fremvisning af 35mm film og en ambitiøs overgang til digital fremvisning fra starten af 2008 begynder at betale sig.

Dansk Reklame Films salg i januar 2009 var 80 procent højere end samme periode sidste år. Væksten kommer blandt andet fra kategorierne, personligt pleje, uddannelse og rekruttering.

Salget af biografreklamer havde i 2008 en vækst på 4 procent i forhold til 2007 ifølge Sales and Marketing Manager Birgitte Bjerg Lorenzen, Dansk Reklame Film. Dansk Oplagskontrol oplyser, at omsætningen i 2007 var netto 56 mio. kroner.

Salget af biografbilletter i 2008 var det bedste i 25 år. Film som, Flammen og Citronen, Quantum of Solace, Sex and The City og Mamma Mia, lokkede 13,2 mio. publikummer ind i biografens mørke. I år er der store forventninger til blandt andet Mænd, der hader kvinder.

Digitaliseringen gør det nemmere at inddrage biograf på mediaplanen, fordi materialet nu både kan bruges til tv og biograf.

"Salget af kampagner for årets første kvartal ser rigtigt godt ud i forhold til det øvrige mediemarked," siger Birgitte Bjerg Lorenzen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også