Hvem vil købe Metronome

Det kan være svært at se åbenlyse bud på købere af Metronome, men andre produktionsselskaber er en mulighed.
Per Fanefjord Laursen

Signalet om at Metronome Productions er til salg kommer ikke som en overraskelse, eftersom selskabet allerede sidste år bad om at blive sat til salg af Schibsted.

Planer om et salg i år, hvor kunderne - tv-stationernes - reklameindtægter ventes at falde med 7-10 procent kan undre. Hvorfor venter Schibsted ikke?

Selvom der ifølge direktør Merete Mortensen er tre bud på en køber af selskabet, så kan det umiddelbart være svært at pege på én åbenlys køber i det nuværende marked, hvor ikke særlig mange selskaber har fri kapital til de store armbevægelser.

Budene tæller dog Endemol-familien, der tidligere har ejet Metronome, men også de store internationale produktionsselskaber, der har gjort opkøb i Danmark, såsom Zodiak, der ejer Mastiff, eller Eyeworks, der opkøbte Easy Film i sommer. MediaWatch talte for nylig med Ed Waller, redaktør for det britiske mediesite C21 Media, der netop forudså flere konsolideringer i branchen. Årsag: Opkøb af produktionsselskaber i små lande giver de helt store selskaber mulighed for at teste tv-programmer på mindre markeder, før de skal afsættes til USA.

Metronome er i forvejen en stor nordisk koncern, så det kunne tænkes, at køber i stedet er en medievirksomhed - til eksempel Bonnier, der kommer ud med et fint resultat for 2008.

Schibsted-ejede Metronome er formentlig en udmærket forretning, i Danmark i hvert fald. Man skal holde sig for øje, at selskabet Studio A/S, der driver den store tv-studiefacilitet på Metronomes adresse, Jenagade, er et selvstændigt selskab. Studierne er booket godt op, og TV 2 og TV 2 Sport er blandt de faste kunder.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også