Oplag: Store tab for ugeblade

De danske ugeblade har taget endnu et voldsomt dyk i oplaget. Tabet kompenseres af nogle gennem prisstigninger.
MediaWatch

Det bliver sværere og sværere at afsætte de danske ugeblade, og billedet er nu mere entydigt end nogensinde.

Samtlige ugebladstitler, der kontrolleres af Dansk Oplagskontrol, gik tilbage fra andet halvår 07 til andet halvår 08. Og for en række af titlerne, er der ikke kun tale om en stille sivning. I faktiske tal er Famile Journal hårdest ramt. Aller solgte 11.314 eksemplarer mere ugentligt i 2007 end i 2008.

Procentuelt var Tipsbladet den store taber, mens det billigste ugeblad 7 TV-Dage klarede sig relativt bedst med et fald på 1,6 pct.

For enkelte blade er der dog en lille trøst at hente i læsertallene fra Index Danmark/Gallup. Således gik Billed-Bladet overraskende frem med 3,1 pct. på trods af en tilbagegang på 3 pct. i oplaget. Da annonceintægterne på bladet kun udgør en meget lille del af omsætningen betyder nedgangen i løssalget dog langt mere end stigningen i læsertallet.

Mange ugeblade sælges helt overvejende i løssalg - det gælder især sladderbladene, som næsten ikke har abonnementssalg. Derfor er det forholdsvis let at udregne tabet i omsætning i detailleddet. Billed-Bladet og Se og Hør har ifølge MediaWatch' egne beregninger tabt omsætning for omkring 11 mio. kr. årligt på grund af det dalende oplag.

De penge skal så hentes hjem gennem prisstigninger, og begge blade er da også for nylig steget med en krone til 27,95 i løssalg.

- MediaWatch

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også