Mobilen på blokken

Der var smæk til både bureauer og teleoperatører, da IT-branchen i denne uge mødtes i Bella Center, hvor blandt andet mobilmarkedsføring var genstand for debat.
Zandra Damsgaard

Er mobilmarkedsføring en død sild? Er operatørerne for sløve og annoncørerne for bange? Kan bureauerne yde rådgivning? Og gider brugerne overhovedet reklamer på mobilen?

Spørgsmålene omkring mobilmarkedsføring er mange, og der rejses hele tiden nye. Nogle af dem var på programmet, da Danmarks største IT-messe og konference, ICT Internet Expo, løb af stablen den 25. og 26. februar 2009.

Søren Steen Pedersen er salgschef i udviklingsvirksomheden MobilePeople og Steffen Krabbenhøft mobilchef i mediabureauet Mediacom, mens seniorproduktchef Morten Aagreen fra Telia repræsenterer mobiloperatørerne.

De tre herrer blev i en paneldebat torsdag bedt om at give en status på mobilmarkedsføring anno 2009 og måtte om end modvilligt konstatere, at fremgangen i 2008 er afløst af tøven i 2009.

”Der er sket en adfærdsændring fra traditionelle til nye medier, også mobil. Flere og flere kommer på, og det giver større muligheder for at bruge platformen konstruktivt. Det er vigtigt som annoncør at være til stede på mobilen,” bemærkede MobilePeoples Søren Steen Pedersen.

Bureauerne ved ikke nok
Steffen Krabbenhøft fra Mediacom erklærede sig enig, men påpegede, at den tilbageholdende tilgang til mobiltelefonen som markedsføringsmedium langt fra kun skal tilskrives annoncørerne:

”Det er annoncørernes partnere, det vil sige reklame- og mediabureauer, som skal hjælpe dem, men jeg er ked af at sige, at de – vi – mangler kompetencer og indsigt i det her område. Det er synd, for de fleste brands kan sagtens leve i et mobilt univers.”

Bureauchefen stillede sig uforstående over for parternes tøven, eftersom klikrater på mobilen ifølge ham selv er 6-10 gange højere end på det traditionelle internet.

”Hvis vi gør det her på det rigtige tidspunkt på det rigtige medie, er vi på vej til noget stort,” konkluderede Steffen Krabbenhøft.

Hvordan gør man?
De tre mobileksperter blev ligeledes bedt om at bidrage med input til, hvordan man som annoncør får hul på mobilbylden.

”Man skal gøre sig klart, hvad man ønsker at opnå. Hvad kan vi få ud af det med vores produkter til vores kunder? Keep it simple,” sagde Telias Morten Aagreen.

Søren Steen Pedersen fra MobilePeople konkretiserede opskriften:

”Mobilen skal tænkes ind i det samlede mediemix. Man kan begynde med at allokere en lille smule til mobil, for eksempel 5 pct., det første år. Så kan man prøve det af med sine samarbejdspartnere og få erfaring, inden man for alvor begynder at få mobilen til at spille sammen med de øvrige medier,” rådede han.

Operatører skal stramme op
Alle tre var enige om, at operatørerne skal oppe sig for ikke at blive tromlet ned af nye applikationer som ligger uden for deres område. Steffen Krabbehøft fremhævede blandt andet Google Latitude, der kan spore familiens og vennernes mobiltelefoner helt uden om teleoperatøren.

”Hvis ikke operatørerne gør, skal nogle andre nok finde ud af at gøre det,” sagde Mediacom-chefen, der ligesom de andre debattører ikke overraskende var optimistisk i forhold til brugernes accept af reklamer på mobiltelefonen.

Morten Aagreen fra Telia mente således, at den digitale udvikling vil få folk til i mindre og mindre at opleve annoncer som påtrængende. Dog, erkendte han, skal operatørerne være deres informationsopgave mere voksne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også