Mediechefernes nye recept: Sladder sælger

Aldrig har markedet for sladderjournalistik været større. Gossip stoffet er på grund af nettet eksploderet over det seneste tiår.
Jacob Brejnebøl Knudsen

Denne artikel er bragt i samarbejde med Morgenavisen Jyllands-Posten.

"De, der siger, at de ikke interesserer sig for sladder, lyver efter min bedste overbevisning." Ordene er Ekstra Bladets chefredaktør Poul Madsens, og skal man dømme efter omfanget af gossiphistorier i medierne har han utvivlsomt ret i sin antagelse: Den uforpligtende underholdning om kendisser aldrig været mere omfangsrig.

Ifølge Kirsten Sparre, der i 2001 første gang tog pulsen på mediernes dækning af de kendte i Danmark sammen med Lars Kabel i bogen Den Glade Journalistik. Sidste år gentog de kunststykket, og der er sket en udtalt vækst i antallet af gossiphistorier.

"Der er tale om en tredobling i antallet af historier. Der er selvfølgelig nogle mellemregninger, men udbuddene af historier er flere, og det er platformene også."

Poul Madsen, der betragter gossipvæksten som et udtryk for, at bysladderen er flyttet på nettet, er heller ikke i tvivl om, at de nye medier er hovedårsagen til, at sladderstoffet er vokset. Og så er det ikke længere kun de traditionelle sladdermedier, der bruger kræfter på stofområdet nu om dage.

"Det fylder mere, fordi det bliver dækket så intenst af nye medier. Den store eksplosion er sket på nettet. Der er kommet mere af det, fordi flere medier beskæftiger sig med det. I dag gør TV 2 og DR det jo også. Sammenligner man den trykte udgave af Ekstra Bladet for 10 år siden med i dag, er der marginalt mere underholdningsstof - men på grund af vores web laver vi samlet set markant mere underholdningsstof."

Flere om kagen
Aller Press er det danske mediehus med størst ekspertise inden for sladderkunsten. Ugeblade som Se og Hør og Billed-Bladet har i mange år tjent stygt på sidste nyt hos kendisserne.

Og her mærker man tydeligt den intensiverede konkurrence.

"Interessen for sladder i bred forstand har altid været der, og den er også stigende. Det er noget, vi alle sammen kan forholde os til. Websites bruger det til at tiltrække trafik. Det gælder TV 2, Ekstra Bladet, B.T. og Microsofts MSN. Det er hele vejen rundt. Det afspejler, at markedet har det godt nok, men det er lidt irriterende at flere skal deles om kagen. Derfor skal vi også arbejde hårdere og hårdere for at holde vores oplag," siger Aller Press’ bladdirektør Per Ingdal.

Skilsmissen bedst
Hos TV 2, der er Danmarks største gossipmedie, hvis man måler på artikelenheder, er man netop nu ved at evaluere stofområdet, og derfor ønsker direktør for interaktivt indhold Gregers Wedell-Wedellsborg ikke at udtale sig om Tv2.dks gossipsatsning, men Ekstra Bladets Poul Madsen fortæller, at det for hans avis især er de kritiske kendishistorier, der klinger i kassen.

"Vores mission er at skrive mere kritisk om de kendte, som f.eks. historierne i søndags og mandags om Andrea Elisabeth Rudolph og Remee. For os er det bedre at skrive kritisk om de kendte end når det godt. Kynisk sagt er skilsmissen god for os," siger Poul Madsen, der gerne turnerer med historien om, at Politiken.dks tre mest læste historier i 2007 stammede fra Se og Hør.

"Det er jo dejligt at kunne slå dem i hovedet med."

Rygter og rundgang
Kirsten Sparre har ud over væksten i antallet af sladderartikler også gjort den opdagelse, at danske kendishistorier ikke længere er de mest udbudte.

"Det mest overraskende har virkelig været, at globaliseringen er slået igennem. For 10 år siden handlede kendisskriverierne i overvejende grad om danske kendisser. Det gjaldt for 75 procents vedkommende. Nu står de internationale kendisser for 55 pct. af stoffet."

Med den fokus på bl.a. udenlandske stjerner har sladdermedierne mødt kritik for, at man sætter kildekritikken ud af funktion og skamløst citerer nyheder uden at ane, om der er et gran af sandhed i dem. Poul Madsen anerkender problematikken:

"Jeg vil gøre alt for at bekæmpe rygtejournalistikken. Amerikanske stjerners privatliv er jo intenst beskrevet på baggrund af rygter. Der er alt for meget rundgangs- og karruseljournalistik. Det skal vi også selv blive bedre til at undgå."

Men historierne er lette at skrive og skaber indtjening.

En gang var avisen seriøs
Hos Aller Press fortæller Per Ingdal, at den eskalerende gossipkonkurrence gør, at man kæmper for at beholde oplaget. Det går for så vidt glimrende, da udviklingen er flad med tendens til en lille tilbagegang - og det er udmærket i en verden, hvor alle større printmedier er under pres.

"Især hvis man er i stand til at øge indtægterne fra blad- og annoncesalget, som vi har gjort," siger han, men nævner, at annoncesalget ikke helt følges op online.

"Vi giver den gas på nettet med Se & Hør og Billed-Bladet, men annoncesalget er ikke fulgt med i samme takt. Der gemmer sig stadig noget potentiale."

Men en ting er helt sikkert: Allers sladdermonopol er en saga blot og kommer aldrig tilbage, erkender Per Ingdal:

"De tider, hvor Se & Hør og Billed-Bladet, havde sladderen for sig selv, er forbi. Engang var aviserne udelukkende seriøse, og radio- og tv-aviserne læste op fra dem. Sådan er det ikke længere."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også