DSB ser grønt

Bøtten er blevet vendt hos DSB, som skal skille sig ud fra konkurrenterne med en ny vision, nyt slogan og nyt grønt logo.
Zandra Damsgaard

I flere år har DSB forsøgt at overbevise danskerne om, at det er ”lige til” at tage toget. En nærmere selvransagelse har dog fået transportvirksomheden til at ryste posen og lancere en funklende ny vision ledsaget af et nyt logo og ditto slogan.

Visionen med overskriften ”Rejse med omtanke” fokuserer overordnet på bæredygtighed og omtanke i forhold til både klima, kolleger, samfundet, sikkerheden og navnlig kunderne. I samme tråd er sloganet ”Lige til” skiftet ud med det knap så løfterige og mere opfordrende ”Kom med”.

”Det er en mere omfavnende opfordring til danskerne om at tænke over, hvad der er godt for dem selv og for samfundet i forhold til at tage toget, og der kan vi altså byde ind med en markant miljøfordel,” siger DSB’s marketingchef Morten Bo Berthelsen til MediaWatch.

Det klimavenlige sporskifte fuldkommes af et nyt grønt logo.

DSB skal være lækker
Ifølge Morten Bo Berthelsen har processen med at formulere virksomhedens nye vision og med den en ny markedsføringsstrategi været i gang længe. Den er altså ikke en konsekvens resultat af en murrende lavkonjunktur, men af at DSB har skiftet strategisk spor.

”DSB som virksomhed satser meget på at blive mere kommerciel og mere serviceorienteret – i det hele taget mere aktiv i markedet for at udfylde vores rolle som en markant transportudbyder i Danmark og for at gribe den trafikvækst, der er i samfundet. Så vi kridter skoene til en fremtid, hvor vi skal løfte en noget større opgave,” fortæller marketingchefen.

Efter den delvise liberalisering af jernbanetransporten i 2000 er DSB blevet en selvstændig offentlig virksomhed, der i lighed med andre udbydere kan vinde retten til at betjene dele af statens jernbanenet.

Den endnu nye konkurrencesituation gør det nødvendigt for selskabet at differentiere sig – og her er ”Rejse med omtanke” ifølge DSB selv et vigtigt skridt på vejen.

”Alle kan jo køre tog, så det handler ikke bare om at gøre toget lækkert, for det kan andre også gøre – det handler om at gøre DSB lækker. Vi er ikke længere bare i konkurrence med bilen, men med andre udbydere både i Danmark og i udlandet. Så i virkeligheden handler det også om at skærpe vores konkurrenceprofil,” siger Morten Bo Berthelsen.

Læs mere om DSB’s marketingstrategi på MediaWatch torsdag.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også