Bonnier satser internationalt

Bonnier søger partnerskaber verden over. En nystartet international magasindivision skal øge den globale læserskare via magasinlicenser.
Tine Brødegaard Hansen

I 2008 skabte den svenskejede magasinkoncern Bonnier en international licens-afdeling, og afdelingens svenske chef, Anders Malmsten, kan ikke lide af flyskræk. Jobbeskrivelsen indebærer nemlig opbygning af partnerskaber verden over, med henblik på at udgive lokale versioner af Bonniers magasiner, som herhjemme tæller kendte titler som 'I Form' og 'Illustreret Videnskab'.

Her svarer Anders Malmsten på spørgsmålet om den seneste Bonnier-satsning.

Hvordan vil du gribe det an at skabe nye partnerskaber i disse lavkonjunktur-tider?

"Det går selvfølgelig langsommere i lavkonjunkturen, men samtidig indser de fleste forlag, at der kommer en tid efter krisen og planlægger efter det allerede nu. Men på kort sigt, fokuserer vi på lande, som ikke er så hårdt ramt af krisen og på titler, som ikke er så afhængige af annoncer."

Hvor mange licens-magasiner skal Bonnier op på globalt?

"Så mange vi kan starte. Der findes ingen grænser. Men eftersom hver ny licens indebærer, at nogen skal starte de nye magasiner, er det et langsigtet arbejde."

Hvad er den største udfordring ved at arbejde med licens-magasiner?

"At finde den rette partner. Det her er ikke en virksomhed, hvor man sælger noget og så tager hjem og læner sig tilbage. Vi tjener kun penge, hvis vores partnere tjener penge, så det gælder om at finde forlag, som får magasinerne til at vokse og blive fremgangsrige."

Hvilke markeder er mest interessante for jer?

"På kort sigt er det markeder som ikke er så ramt af krisen. Men på længere sigt er vældig mange lande interessante, men hvilke magasiner der passer de respektive markeder varierer derimod. Vores skimagasiner er ikke så interessante i Indien."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også