Svensk reklamemarked holdt plusset

Det svenske annoncemarked holdt sig på den pæne side af index 100 i 2008, hvor mobilmarkedsføring buldrede derudaf, mens de trykte medier blødte.
Zandra Damsgaard

Finanskrisen kradser også på den anden side af Øresund, men den svenske reklamebranche ånder alligevel lettet op efter et 2008 med beskeden samlet vækst.

Stor var den ikke, væksten, men i lyset af et skrækkeligt fjerde kvartal blev det alligevel til en samlet fremgang i medieinvesteringerne på 1,3 pct., viser en ny opgørelse fra Institutet för Reklam- och Mediestatistik i Stockholm.

Det svarer til samlede medieinvesteringer på godt 32,3 mia. svenske kroner eller 22,1 mia. danske kroner.

Opgørelsen afslører, at udviklingen på det svenske annoncemarked formentlig ikke adskiller sig væsentligt fra den på det danske, som dog ser ud til at være lidt hårdere ramt.

Halter efter svenskerne
Dansk Oplagskontrol har endnu ikke de officielle tal klar, men for få uger siden offentliggjorde Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening (DRRB) 2008-indkøbet hos de største danske mediaindrykkere. Ved årets afslutning lå det danske annoncemarked ifølge disse tal 1 pct. lavere end i 2007.

Ganske som i Danmark var årets sidste kvartal i Sverige en veritabel mavepuster, hvor annoncørerne mindskede deres medieinvesteringer med 4 pct. og tyngede det samlede årsresultat. Herhjemme tabte annoncemarkedet imidlertid hele 11 pct. i 4. kvartal 2008.

Hos vore svenske naboer er de trykte medier de hårdest ramte, og den svenske dagspresse, som er det klart største reklamemedie med annonceindtægter på mere end 8,8 mia. svenske kroner, tabte godt 3 pct. i det forgangne år.

I Danmark er tendensen den samme, men dagspressens samlede tab på annonceindtægter hele 9 pct.

Mobil og TV vinder
I Sverige fortsatte internettet sin fremmarch med 18 pct. i 2008 – herhjemme lød fremgangen ifølge DRRB imidlertid på hele 30 pct.

Mens TV til gengæld tabte pusten i Danmark sidste år, blev TV i Sverige næsten 6 pct. større end i 2007. Dermed nåede de svenske TV-investeringer det højeste niveau nogensinde med en samlet omsætning på knap 5 mia. svenske kroner.

Svenske annoncører har tilsyneladende for alvor taget hul på mobilmarkedsføring, der i 2008 som annonceplatform voksede med intet mindre end 83 pct. målt på medieinvesteringerne.

Andre mindre platforme som biografer og butikker voksede ligeledes stødt henover hele året.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også