Mobiljournalistik på Politiken

Fra på mandag og tre måneder frem vil Politiken afprøve mojo-genren for at leve endnu mere op til sloganet som "den levende".
Michelle From Hoxer

Mojo-genren handler kort og godt om at sende journalisterne væk fra skrivebordet og ud i virkeligheden - udstyret med alt hvad der skal til af mobilt grej for at producere indhold til avisen eller net ude i marken.

”Vi gør det for at komme mere ud og få skabt noget nærvær på nettet,” fortæller redaktionschef Christian Lindhardt og forklarer, at det ikke er hensigten at komme mere ud i provinsen. Redaktionschefen gætter på, at historierne fortrinsvis vil tage udgangspunkt i Storkøbehavn, men med fokus på de mennesker, historierne omhandler.

I en foreløbig forsøgsperiode skal tre journalister skiftevis være på vejene og reportere fra såvel større nyhedsbegivenheder som egne, mindre historier. Når perioden er slut vil avisen tage stilling til, hvorvidt der fortsat skal afsættes ressourcer til mobiljournalistikken.

”Vores mål er selvfølgelig at få nogle gode historier ud af det, og så må vi efter forsøgsperioden se på, om det her er den rigtige måde at gøre det på," siger Christian Lindhardt.

Journalisterne vil ikke komme til at arbejde med bestemte områder, og der er ikke lagt en skrivestil eller lignende ned over projekt. Her inden projektet går i gang har de tre medarbejdere har været igennem et kursusforløb, der skal klæde dem på til opgaven.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også