Nordisk Film presset på film og musik

Alle forretningsområder i Nordisk Film skal spare ti procent. Den nye direktør, Allan Hansen, uddyber, hvorfor sparerunden op til 2008-regnskabet er nødvendig.
Per Fanefjord Laursen

Efter et flot 2007-regnskab måtte Nordisk Film for nylig konstatere, at resultatet for 2008 er utilfredsstillende på trods af en rekordomsætning. Regnskabet kommer i marts, men det dårlige resultat og konjunkturerne generelt har tvunget den nye direktør ud i en trimning af Nordisk Film på 100 mio. kr. de næste to år.

De 100 mio. kr., Nordisk Film skal spare, er en delaf de i alt 500 mio., som Egmont har bebudet besparelser for på tværs af koncernen.

Nordisk Films direktør Allan Hansen kan ikke oplyse omsætning og resultatet i 2008, før regnskabet offentliggøres, men uddyber situationen overfor MediaWatch:

"Vi kommer ud af en højkonjunktur med en stærk position på mange markedsområder. Nu er vi i lavkonjunktur, hvor der holdes igen næsten alle steder, også hos vore kunder. Læg dertil svagere svenske og norske valutaer, der også påvirker os. Det tvinger os til at prioritere anderledes. Vi skal nedbringe omkostningsbasen med 100 mio. i 2009 og 2010. Alle forretningområder har modtaget et sparekrav på 10 procent. Vi fjerner 50 stillinger, der findes på alle områder på tværs af organisationen, men med hovedvægt på centrale funktioner."

De 50 stillinger, Nordisk Film har nedlagt, udgøres af 25 stillinger, der ikke genbesættes og 25 personer, som er blevet opsagt.

Tre problemområder ødelagde 2008
Allan Hansen er i færd med at kigge på de områder af Nordisk Films aktiviteter, der blinker rødt.

"Vi har tre problemområder: Vores musikforretning, vores adskillige partner-filmselskaber har heller ikke kastet de forventede resultater af sig - og endelig er der postproduktion (teknisk efterbehandling af film, red.) virksomheden - det tidligere Johan Ankerstjerne - der skuffede i 2008."

Nordisk Films musikforretning er konkret ramt af, at salget af musik på CD'er ikke i højere grad er flyttet over og blevet til et online salg.

Det virker ikke tilfældigt, at den nødvendige tilpasning af Nordisk Film lander på netop Allan Hansens bord, og det er næppe urimeligt at konstatere, at fokus vil være anderledes, end hos forgængeren.

"Min opgave er at skabe en mere effektiv virksomhed. Blot én af elementerne er, at Nordisk Film vil optimere udviklingen sine filminvesteringer, så filmudviklingen foretages set ud fra det store billede og ud fra det overliggende kommercielle potentiale."

Det er i den sammenhæng, at filmmanden Kim Magnussons exit fra Nordisk Film i januar skal ses.

Gode ordre i bogen
Når omkostningsbasen kommer 100 mio. ned, er der til gengæld mange ting at glæde sig over, som vil bidrage til, at Nordisk Film tjener penge på mange forskellige aktiviteter, forklarer Allan Hansen.

30 procent af indtægterne kommer fra salg af PlayStation spillekonsoller, men de traditionelle profilområder, film og tv, er også godt med.

Nordisk Film har omkring 50 spillefilm undervejs på nordisk plan, både fra eget selskab og partnere. Nordisk Film TV divisionen har tredoblet omsætningen over tre år og har mange gode tv-ordrer i bogen; i Danmark er det f.eks. Go' morgen Danmark og to dramaserier til TV 2 og én til TV3. TV 2s succes 'Klamhuggerne', der fortsætter, kommer også fra Nordisk Film.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også