Mediernes årsaftaler bliver halveret

Budgetterne bliver ikke bare mindre. Annoncørerne vil også have mere for pengene.
MediaWatch

Medier over alt i verden går en hård tid i møde, og nu vurderer flere mediebureauer, at de igangværende årsaftaler lander på et historisk lavt niveau, skriver Bureaubiz.dk.

En analyse fra den amerikanske annoncørorganisation ANA viser, at 8 ud af 10 annoncører vil skære i deres budgetter. Det ligger godt i tråd med dette års trendanalyse fra TNS Gallup og Mindshare. 75-80 procent vil både optimere medieindkøb og have lavere priser. Samtidig bliver medierne ramt af de lavere budgetter, og den cocktail kommer formentlig til at ramme årsaftalerne, der kan ende på et historisk lavt niveau.

"Jeg vil gætte på, at årsaftalerne kommer til at ligge på et indeks 50 sammenlignet med sidste år," siger adm. dir. Martin Rasmussen fra Mindshare.

Han peger på tre faktorer, der påvirker mængden og størrelsen på årsaftalerne.

"Alt er malet sort i denne tid, og ingen vil 'committe' sig ret langt frem i tiden. Der er også en del af annoncører, som ikke har et budget, fordi de ikke kan få det godkendt i virksomheden. Og for det tredje er vi i et marked, hvor udbuddet er stort og hvor mediabureauerne bliver bombarderet med tilbud. Årsaftaler er noget, man indgår for at opnå sikkerhed for pris og leverance, men det har du ikke brug for i dette marked. Der er ingen grund til at binde sig, når du kan få mere ud af at handle ad-hoc," siger Martin Rasmussen til Bureaubiz.

ANA's analyse viser også, at halvdelen af annoncørerne vil forsøge at presse bureauernes honorarer. Det samme sker i Danmark. I trendanalysen angiver 54 procent, at de anser lavere priser hos bureauerne som vigtigt eller meget vigtigt for at imødegå dårlige økonomiske tider. 65 procent lægger vægt på lavere priser i produktionsleddet af marketing.

- Newspaq

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også