Mobilmarkedsføring sat på standby

Annoncørernes interesse for markedsføring via mobiltelefonen er større end deres reelle forbrug på platformen, og forbrugerne er tilbageholdende.
Zandra Damsgaard

I Asien er det kæmpestort, og på vore breddegrader er mobilmarkedsføring gang på gang udråbt til det næste store markedsføringsmedium.

Et er dog tanke – noget ganske andet er handling. Nok er den vestlige verdens annoncører opmærksomme på potentialet i mobilmarkedsføring, men de er endnu ikke klar til at smide penge efter det.

Bureauerne i GroupM (Mediaedge:cia, Mindshare, Mediacom m.fl.) oplever stor interesse for mobilmarkedsføring blandt deres kunder, som imidlertid tøver med at investere i mobile tiltag – en situation ikke ulig den omkring internettets fødsel.

”Man siger ’Det er også rigtigt, og vi skal også i gang… men hvad koster det? Kan man lave noget for 25.000?’ Det er fuldstændigt ligesom, da internettet startede,” fortæller Henrik Abraham, der er nordisk chef for digital udvikling i GroupM.

Bremset af krise
Og ganske som internettet vil mobilen ifølge Henrik Abraham komme til at sætte sit tydelige præg på markedsføringsordenen. Udviklingen er blot blevet bremset af den nuværende lavkonjunktur.

”Hvis ikke vi havde ramt den her recession, havde man fra kundesiden været mere interesseret i at investere i mobilmarkedsføring. Lige nu kigger man på, hvad man ved virker, og man er ikke lige så villig til at kaste sig ud i nye omkostningsområder,” forklarer han.

Den manglende efterspørgsel i form af kolde kontanter får på sin side bureauerne til at holde igen med at styrke mobilbemandingen og lægger dermed også en dæmper på væksten.

Henrik Abraham fortæller MediaWatch, at han selv har sunget med i det kor, der havde ventet mobilmarkedsføringens store gennembrud i 2009.

”Det ligger fast, at mobilmarkedet vokser, men de fleste havde regnet med, at det ville vokse mere. Selvom mobil stadigvæk er relevant, tør man ikke opsøge nye områder, der ikke økonomisk har vist deres værd. Det skal nok komme, men udviklingen er blevet sat tilbage,” siger han.

Forbrugerne tøver
Ifølge en undersøgelse, som den amerikanske konsulentvirksomhed Reardon Smith Whittaker (RSW) sidste år foretog blandt 250 bureauchefer, indtog mobiltelefonen en fornem andenplads på listen over de absolut mest hotte medier i 2009. Øverst lå ikke overraskende internettet.

”Mobil er nyt, det er sexet og det er en overkommelig måde at nå en forbrugerskare, som er meget ’on the go’. Så selvom klienterne måske ikke ved meget om mediet, ved de, at de er nødt til at være der,” konkluderer RSW i sin ’2009 Agency Outlook Report’.

Spørgsmålet er ikke desto mindre, om forbrugerne overhovedet er klar til markedsføring på deres mobiltelefoner.

En afstemning foretaget i slutningen af 2008 blandt cirka 2.000 af nyhedsportalen Ad Weeks læsere sår tvivl om den sag. Hovedparten er selv marketingfolk, og alligevel svarer tre ud af fire, at de – bogstaveligt talt – aldrig i livet ville tillade reklamer på mobiltelefonen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også