"Jeg holder mig fra sladder"

På Mallorca udkommer et magasin til øens ca. 12.000 skandinavere. Det gør ikke udgiver og redaktør Thomas Åkerblom rig, til gengæld gør det ham glad.
Tine Brødegaard Hansen

Mediekarrieren kørte på fuld fart for svenskeren Thomas Åkerblom - bogstavelig talt, han var redaktør for et bilmagasin i Norge og rejste jorden rundt og afprøvede biler.

Men i 2001 fik han nok af det hurtige medieliv og startede magasinet 'Vi Skandinaver' på Mallorca.

"Med det her job fokuserer jeg ikke på alt det negative, der sker i verden men kun på positive begivenheder på øen, mennesker og natur," siger Thomas Åkerblom.

Han fortæller om, hvordan han får en forretning ud af sit gratis nichemagasin over en kop 'café con leche' på en af Palmas mange udendørscaféer i mildt januarvejr.

Helt nemt er det ikke, krisen er også kommet til øen, der rummer alt fra grisefester og vandlandsinfernoer til det spanske kongepars sommerresidens og 'Hollywood-royalty' som Michael Douglas og frue.

"Ejendoms- og virksomhedsannoncerne er gået lidt ned og restaurationsbranchen annoncerer også mindre."

"Jeg har reduceret udgivelserne til et nummer hver anden måned året rundt, det løber bedre rundt. Annoncørerne får eksponering i længere tid, og det sparer udgifter til trykning."

Primært svenske annoncører
Distributionen foregår primært via hoteller, konsulater, lokale turistkontorer, private behandlere og med lidt held via Spanairs flyafgange til Mallorca fra de nordiske lande.

Magasinet er først og fremmest til skandinavere der bor på Mallorca. "Der kommer flere til år for år, for med nettet kan mange jo arbejde, hvor de vil," siger Thomas Åkerblom.

Han anslår, at mellem 6-12.000 skandinavere bor på Mallorca. Annoncørerne er primært svenske erhvervsdrivende.

"Her er mange svenske virksomheder og luksushotellerne Tres og Puro, Rialto Living (luksusboligbutik), H&M, Ikea og danske Nykredit. Advokater, private behandlere og konsulater fra alle de nordiske lande placerer også meddelelser og annoncer. Det gør spanske restauratører og barer også, men vi skriver magasinet på svensk, for der er flest svenskere her."

Nattelivet er for tidskrævende
Det er primært Thomas Åkerblom selv, der tager til de lokale spidsers golfturnering, fodboldkampen mellem Mallorca og Real Madrid eller velgørenhedsarrangementet til fordel for Mallorcas unge stofmisbrugere, selv om han har et par freelancere tilknyttet.

Men nattelivet holder han sig fra, selv om saftig sladder aldrig skader hverken læsertal eller klik.

"Folk vil have sladder, men jeg kan ikke bruge så meget tid på at følge med i nattelivet, det er jeg færdig med, men der findes helt sikkert et marked for den type nyheder, især på nettet," siger Thomas Åkerblom, men virker ikke helt overbevist om, hvorvidt dækningen Mallorcas heftige natteliv harmonerer med arbejdsfilosofien om at fokusere på det gode liv.

Selv om magasinets site, Mallorcanytt.com får stadigt flere besøgende, er det, som for alle andre medier, ikke der Thomas Åkerblom henter hovedparten af annoncepengene hjem. Selv om 'Vi Skandinaver' er et gratismagasin, er det uundværligt på papir.

"Magasinets fremtid er på papir. Det kan man tage med sig og opbevare og det kan ligge rundt omkring. Oplaget svinger mellem 6-12.000, men op til ti personer, når at læse det samme blad. Det er formålet."

På nettet har magasinet en anden funktion.

"Normalt er besøgstallet på op mod 10.000 dagligt, men om vinteren er det højest, så sidder folk hjemme i Sverige, Danmark og Norge og drømmer om Mallorca," siger Thomas Åkerblom.

Han ønsker ikke at være præcis omkring omsætning og overskud, men konstaterer:

"Det er ikke en guldgrube, men det løber rundt, og jeg kan lide det."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også