Signe W.: Skræmmende Guldbrandsen-film

"Dagbog fra midten" viser vores generation, når den er værst, mener nyudnævnt chefred. for Mad&Venner.

Hvilken nyhed var den vigtigste i mediebranchen i ugens løb og hvorfor?

"Christoffer Guldbrandsens dokumentarfilm om Ny Alliance (NA) ("Dagbog fra midten", red.). Den viser med old school journalistiske metoder og hårdt arbejde ude i felten, hvad vores generation er, når vi er værst. Nu er jeg jo gammeldags socialdemokrat og skrev allerede, da NA var på sit højeste, at de mindede mig rigtig meget om DAGEN. Avisen, som var varm luft. Men som jeg jo også tegnede abonnement på, og som jeg stadig savner, fordi den var vores generations geniale bud på en dagsordensættende avis. Desværre klarede den kun 40 dage. Det samme med NA. Alle havde nok en snert af sympati for projektet, jeg var ret vild med Seeberg og "Nok er nok ", og en af mine veninder blev da også valgt ind for partiet, og vi havde mange gode diskussioner dengang. Også om social indignation - som partiet jo ikke var så blottet for, som det ser ud nu."

"Der står så mange sætninger tilbage i mit hoved efter den film. Den om at forsøge at "tage ejerskab over ordet solidaritet" eller om ligestilling: "det der kvindenoget", eller hvad med den om, at "jeg kan skaffe 200 sponsorjakker til et slogan med kant". Det er super skræmmende, at mennesker, som jeg er sikker på, er gode på mange måder, kan miste sig selv så meget i et projekt. Min morfar sagde det meget godt, når han kommenterede politik: "Husk hvor du kommer fra, og husk hvad du kommer af". Den er ikke så meget længere."

Hvilke andre branche-begivenheder var vigtige og hvorfor?
"At der nu også er fyringer i kommunikationsbranchen, den havde vi jo ikke lige set komme, vel? Jeg kender nogen af dem, der bliver fyret lige nu, og det er slemt."

Er der nyheder, du er stødt på af vigtighed for din branche, som danske medier ikke har dækket?

"Jeg har haft en super travl uge med en masse deadlines, så jeg er muligvis ikke godt nok informeret. Men som gammel modeskribent, savner jeg den store samlende artikel om modeugen (festerne, menneskene, showene, hvem der kom fra udlandet, hvad de drak og spiste, hvilke trends der er på vej osv). Jeg gider ikke høre på to minutter i TVA om, at der nu er sorte kjoler ,fordi der er finanskrise, hold nu kæft. Der er ingen andre aviser end Berlingske, der dækker Danmarks tredje største eksporterhverv ordentligt. Modeugen var fantastisk, der var de vildeste fester, det er underligt, at der ikke blev skrevet mere om det."

Hvad er den bedste og værste mediedækning, du er stødt på i den forløbne uge?

"Den bedste er jo Guldbrandsen-filmen, men jeg er også vild med, at der nu bliver fast dækning på TV 2 fra Afghanistan, det er ekstremt vigtigt, hvad der sker dernede, og det er et godt hold, der er sat på opgaven - tre superjournalister. Det værste, tror jeg, er morgen-tv, som jeg kom til at se lidt af i morges, det var slemt."

Ugens aktuelle: Som ny chefredaktør - hvor ser du Mad&Venners største potentiale i markedet?

"Nye opgørelser viser, at vores forbrug af kvalitetsmad og økologiske varer går op trods finanskrisen. De vaner, vi tillagde os, i de gode tider har bidt sig fast, så vi ikke vil gå på kompromis. Det er den kontekst, vi skriver os ind i lige nu. Mad&Venner ser jeg som et ekstremt vigtigt medie, fordi vi kan være med til at opdrage generationen af gastronomiske analfabeter til at spise dejlig mad - og endnu vigtigere servere smagfuld mad for deres børn (og det behøver ikke være dyr mad). Jeg er f.eks. lige ved at skrive en artikel om grød på mange forskellige måder, det er en spise, som har været gået af mode, og som nu stormer frem, billigt, sundt, smagfuldt.

Folk, der spiser lort, skal lære, at der er et alternativ. De skal præsenteres for det gode, så de kan vælge det til eller fra i deres liv. Lige nu er der mange, der ved for lidt om mad, og om hvordan man f.eks. bruger rester og bager et brød. Hvis vi er, hvad vi spiser, så er der jo sådan set ikke noget vigtigere i verden at beskæftige sig med end mad. Men vennerne er også vigtige, for det handler jo om, at vi ses med andre mennesker. Og i en kulturhistorisk kontekst har vi altid spist med andre, og det er ved måltiderne, at samtaler er opstået og demokratier har udviklet sig, og vi ganske enkelt har tænkt noget nyt, fordi vi har siddet og spist med vores naboer, og de har set anderledes på tingene end os selv."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også