Annoncesalg: Overraskende god januar

Skal man tro TNS Gallups opmålinger af de danske annonceindrykninger var januar langt bedre end frygtet.
MediaWatch

De fleste medievirksomheder melder om hårde tider, men foreløbig slår det ikke for alvor igennem i Gallup Adfacts månedlige opmålinger af medieindrykninger.

Faktisk viser de dugfriske januar-tal en beskeden vækst på 1 pct. i forhold til samme måned sidste år målt i bruttoforbrug.

Men der er stor forskel på, hvordan de enkelte mediegrupper klarer sig. Radio har haft en kolossal vækst, mens især dagblade og fagblade gik tilbage.

"Reelt ligger tv i index 98, vil jeg tro. Gallup Adfact tallene afspejler, at annoncørerne bruger de penge, de havde planlagt, men får langt flere visninger ud af det på grund af gode rabatter fra alle tv-selskaber. TV 2 har være ude med en 10 procent rabat," siger Broadcast Director Flemming Jensen, Mediaedge:cia.

Radios eksplosive index har en anden årsag:

"Faktisk ligger radio pænt til i januar, som vi oplever det. Mediet synes krise forsinket. Men et kraftigt stigende index i Gallup Adfact opnås ved, at blot et par store annoncører har lanceret to store kampagner."

Gallups statistik er baseret på opmålinger af de faktiske indrykninger, som så omregnes til kroner ved hjælp af mediernes listepriser. Derfor kan der være udsving afhængig af om medierne giver større eller mindre rabatter i en given periode.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også