TV 2 holder DR på afstand

Trods DR1's højprofilerede seerhits holder TV 2 en klar afstand til konkurrenten.
Per Fanefjord Laursen
For et år siden var DR1 og TV 2 sjældent tæt på et jævnbyrdigt forhold med shares på henholdsvis 31 procent og 35 procent, målt blandt alle tv-kanaler. Et år senere dominerer DR1 igen fredag aften med 'X Factor', og har senest presset TV 2 helt ud i en forsonende tone i kampen om fredagsseerne. 'Livvagterne' holder også pæne tal på den store søndag aften. Men det ændrer ikke ved, at TV 2 igen har lagt klar afstand til DR1, når det gælder tv-markedets store linjer.

I den forgangne uge kunne TV 2 kunne mobilisere vækst og en share på godt 35 procent, mens DR1 nu er nede i knap 28 procent.
 DR TV vil ikke ud i en fortolkning af, om DR1's samlede tilbud er svagere end i 2008. I Medieforskning vil man gerne erkende, at konkurrencen om seere skærpes hvert år, men henviser ellers til en analyseteknisk forklaring. Den går på, at DR1 har en lidt større sening, målt i minutter, i 2009, men den samlede sening er øget langt mere. Det udløser så en lavere share til DR1.

"Konkurrencen om seerne er simpelthen blevet hårdere, og selv om DR1 lige som sidste år har stærke kort på hånden som eksempelvis X Factor og søndagsdrama, så er det svært at fastholde markedsandelene, når tv-seningen stiger, som den har gjort i det sidste års tid," siger Signe Ulstrup Villumsen, Medieforsker, DR Medieforskning.

Hun peger på, at DR1 fortsat fylder godt i danskernes tv-hverdag. I uge 6 i 2009 var rundt regnet 86 procent af den danske befolkning over tre år forbi DR1 - sidste år i samme uge var det kun 80 procent.

Det hører med i billedet, at TV 2-koncernens nichekanaler vokser med 0,7 point. Det er drevet af TV 2 News' vækst, mens Zulu og Charlie står lidt svækket. DR kan lune sig ved, at DR2 stiger med samme antal point til 5,3 procent.

 De frie seerandele synes opsnappet af SBS TVs tre tv-kanaler, der alle er i vækst og tilsammen formår at vinde 1,2 nationale sharepoint. Det giver SBS en samlet position på 6,7 procent af al tv-sening.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også