Mediehus betaler bonus til ansatte

I den norske medievirksomhed VG går de mod strømmen og betaler de ansatte bonus efter et fint 2008.
Jacob Brejnebøl Knudsen

Denne artikel er bragt i samarbejde med Morgenavisen Jyllands-Posten.

I en tid med mange negative overskrifter skiller den norske medievirksomhed VG sig ud. Her har de 450 ansatte nemlig modtaget en bonus på hver 5000 norske kr. (ca. 4225 kr.) som tak for indsatsen i 2008. Det skriver den norske mediehjemmeside Kampanje.

Det gælder alle medarbejdere, både på papiravisen og de to onlinesider VG Nett og VG Nettby.

2,2 mio. kr.
I alt vil bonussen koste VG 2,2 mio. norske kr., og chefredaktør Bernt Olufsen fortæller til Kampanje, at udbetalingen sker af flere årsager:

"Det er rigtigt, at vi har haft en bonusordning for 2008. Denne ordning er baseret på forskellige kriterier, som for eksempel økonomisk resultat, oplag, dækning og antal brugere. Nu har vi vurderet og fundet det rigtig at give bonus til de ansatte," siger han.

God indsats
Han fortæller desuden, at man ikke nåede alle fastsatte mål, men når bonussen alligevel kommer til udbetaling, er det, fordi indsatsen har været god gennem hele 2008. Men ligesom for alle andre er 2009-udsigterne dystre. Det får dog ikke ham til at indstille bonusordningen.

"Tiderne er vældigt udfordrende, både annoncemæssigt, oplagsmæssigt og økonomisk. Vi sætter nye mål for 2009 i disse dage og vi satser på at fortsætte bonusordningen."

Beder om statshjælp
Flere norske aviser har ellers været ude og bede om ekstraordinær statshjælp for at undgå lukninger, og i går skrev Aftenpostens midlertidige chefredaktør Hilde Haugsgjerd, at de største aviser i Norge for tiden er rystet i deres grundvold - og henviste bl.a. til, at den tidligere pengemaskine VG er i gang med sin anden sparerunde.

Men Bernt Olufsen studser noget over den udlægning og anser ikke VG for at være en tidligere pengemaskine, men fortsat et stort og lønsomt foretagende og henviser i øvrigt til, at man er i kontakt med over halvdelen af den norske befolkning og 60 pct. i aldersgruppen 20-40 år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også