Bureau: Hold op med at dramatisere krisen

Vi har hverken en recession eller en depression, siger IUMs Michael Thim, der hellere vil tale om naturlig markedstilpasning.
Per Fanefjord Laursen

Det er muligt, at Danske Banks koncernchef Peter Straarup taler om en recession på tv, men IUMs direktør accepterer ikke ordvalget om den nuværende situation.

Efter den første måned af 2009, hvor folk på egen krop kan mærket, om finanskrisen betyder noget for forbruget i Danmark, er det tid til at stoppe op og filosofere over, hvor meget finanskrisen egentlig betyder for mediemarkedet og medieforbruget i Danmark, skriver Michael Thim, administrerende direktør i Initiative Universal, på sitet FrontBox.dk.

Michael Thim finder, at nyhedsmedierne i vanlig sensationel stil har malet fanden på væggen over en periode på ca. 6 måneder. De dystre prognoser lyder, at mange markeder undergår en gigantisk revolution, og at der er mange tabere i det store spil, som er forbundet med verdensmarkedets børser.

"Samtidig henvises vi som forbrugere til at tro, at udviklingen vil fortsætte langt ind i 2010'erne. Men hvor meget krise er der egentlig i krisen?" spørger han, og får støtte fra Jyllands-Postens lederskribent.

Michael Thim mener, at krisen blot markerer et afgørende skifte fra den højkonjunktur, der har været kendetegnende for 2005-2008. Men han ser mere finanskrisens dommedagsprognoser som udtryk for en misinformeret, forkælet kultur.

"Der skal ikke prædikes filantropi i denne sammenhæng, men man skal huske på, at ordet ”recession” blot betyder ”tilbagegang”, og at det økonomiske begreb ”depression” lægger langt fra det, der foregår nu.

Sundt for mediebranchen
Der er for IUM-chefen ingen tvivl om, at finanskrisen har haft enorm indflydelse på mange menneskers liv, men det virker for ham som om, at udsigten til ét års tilbagegang forstærkes unødvendigt meget.

"At mange annoncører må gøre status over de rådighedsbeløb, der kan anvendes på reklame, er bare den underlæggende kraft, der styrer den shake-out-mekanisme, hvorved useriøsiteten ved mange medier vil blive understreget; og det, vi står tilbage med, er således de medier, der rent faktisk giver en reel ROMI. (Return on Media Investment)"

IUM peger på, at mange nye markedspotentialer og forbrugstrends vil åbenbare sig i kølvandet på tilbagegangen. Det er ikke så dårligt.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også