DR slipper for kritisk test

I England og Tyskland sikrer særlige værditest, at nye public service-tiltag ikke skader den kommercielle sektor. I Danmark tester DR sig selv. Den går ikke længere, siger Venstre.
Per Fanefjord Laursen

På flere europæiske markeder har man indført mere eller mindre komplicerede public service værditest, der udføres for at sikre, at nye public service initiativer ikke generer det private marked mere, end de gavner befolkningen. I England bedømmes nye BBC-tiltag af en særlig uafhængig instans, der arbejder på vegne af licensbetalerne.

"Trenden i Europa er, at public service-udbudet skal udvikles i dialog med brugerne," siger medieprofessor Frands Mortensen og uddyber:

"I England afgør en trust, om et nyt initiativ bør lanceres, baseret på to aspekter: Giver den nye tjeneste public service-værdi, set i forhold til den skadelige effekt, det kan have på markedet?," siger Frands Mortensen, der peger på at den tyske tolkning er særlig streng. Tysk public service må til eksempel ikke lancere selvstændige online initiativer, kun indhold, der ligger i forlængelse af broadcast indhold.

EU bakker op
EU-kommissionen bakker op om en kritisk linje over for program- og produktudviklingen blandt public service medier, bl.a. for at undgå mange klagesager fra dagblade og web-medier, der klager over, at de udsættes for hård konkurrence fra public service medier - ikke mindst nye online tiltag, som det også ses i Danmark, hvor Danske Dagblades Forening har klaget over DR's ekspansion på nettet.

"I Danmark skal vi også til at inddrage tredjemand - nemlig brugerne - i vurderingen af, om et initiativ til bør lanceres af DR og af TV 2-regionerne, der også modtager licens," mener medieprofessoren.

Værditest lagt på hylden
I det seneste brede medieforlig vedtog partierne rent faktisk en værditest af DR's nye initiativer, men i den politiske proces fik den en meget blød udformning. I dag er det svært at få øje på, at den overhovedet spiller en rolle.

"Den danske test er aldrig udført. Den lever heller ikke op til EU-Kommissionens krav, idet der ikke indgår en “market impact assesment”, dvs. en analyse af ordningens virkninger på markedet," siger Frands Mortensen.

DR har aldrig haft en sag om et nyt initiativ til behandling i Radio- og tv-nævnet, og det er reelt DR's bestyrelse, der afgør, om initiativer sættes i gang - ikke tredjemand. Værditesten er et instrument til at vurdere, om nye tjenester fra DR ligger inden for public service kontraktens formål, hvis tjenesten ikke er nævnt i kontrakten, hedder det. Et afgørende element - om en ny tjeneste eventuel kan skade på den private sektor - har man fravalgt at diskutere i Danmark.

Massiv DR modstand
Venstres Ellen Trane Nørby siger til MediaWatch, at værditesten var med i medieaftalen og en mærkesag for Venstre.

"Det var et rigtigt godt første skridt - og en kamp at få igennem, fordi modstanden fra partier og fra DR var massiv. Men vi medgiver, at testen ikke er blevet så stærk, som vi gerne havde set den. Derfor ønsker vi den også styrket," siger Ellen Trane Nørby.

Hun henviser til, at testen trods alt har været i brug to gange: omkring kommunale sites og en sundhedsportal, som DR selv mener er i forlængelse af eksisterende public service tilbud.

Venstre ønsker en stærk værditest, som fremover ikke kun har fokus på DR's opfattelse af, om noget ligger i forlængelse af nuværende public service, men som også har fokus på markedspåvirkningen og -balancen.

DR skal selv vurdere
Radio- og Tv-nævnet opfatter tilsyneladende ikke værditesten som noget, man skal dyrke offensivt. Nævnet skrev i sin udtalelse om DR's Public Service-beretning for 2007, at det er DR, der selv skal vurdere, om der er brug for at foretage værditest, dernæst foretage testen og endelig forelægge den til udtalelse for Radio- og tv-nævnet.

Nævnet bemærkede, at det ikke er Nævnets opgave at holde øje med, om DR iværksætter værditests af nye initiativer, hvor det måtte være påkrævet - det vil sige når en tjeneste lever op til betegnelsen "ny". Men definitionen af "ny" kan bøjes og tolkes. Dernæst blokerer en bestemt formulering i public service-kontrakten for, at DR skal værditeste online-projekter:

”DR skal drive internetaktiviteter med indhold og tjenester, der bruger internettets formidlingsformer, og som bidrager til DR's public service-formål."

Den vidtfavnede formulering synes at lukke diskussionen.

MediaWatch følger op mandag med en kommentar fra DRs ledelse.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også