Flere skriver speciale i journalistik

På RUC skriver stadig flere studerende speciale i journalistik. En årsag er branchens behov for uddannede journalister, siger studieleder.48 studerende. Så mange vendte tilbage på skolebænken i mandags, da et nyt hold af specialestuderende startede på Journalistik ved Roskilde Universitetscenter."Det er det største antal specialestuderende nogensinde", fortæller Mark Blach-Ørsten, studieleder, lektor og ph.d. på Journalistik, til Nyhedsbureauet Newspaq.
MediaWatch

På RUC skriver stadig flere studerende speciale i journalistik. En årsag er branchens behov for uddannede journalister, siger studieleder.

48 studerende. Så mange vendte tilbage på skolebænken i mandags, da et nyt hold af specialestuderende startede på Journalistik ved Roskilde Universitetscenter.

"Det er det største antal specialestuderende nogensinde", fortæller Mark Blach-Ørsten, studieleder, lektor og ph.d. på Journalistik, til Nyhedsbureauet Newspaq.

Sidste semester påbegyndte 44 journaliststuderende specialet, som de skal aflevere til marts. Til sammenligning afleverede mellem 24 og 27 studerende hvert semester i 2007 og 2008, hvorefter de kunne kalde sig både journalist og cand.comm. i journalistik.

En af årsagerne til stigningen er de studerendes ønske om at få kandidatgraden, fortæller Mark Blach-Ørsten.

"Mediebranchen og samfundet generelt kræver folk med uddannelse. Alle steder søger man folk, der både kan tænke kreativt, producere og analysere. Derfor har mange studerende fundet ud af, at det er godt at få titlen i hus," siger han.

En anden grund er, at nye specialeregler betyder, at de studerende kun har et halvt år til at skrive specialet. Derfor frygter de ikke længere specialesumpen, og ej heller at kommende arbejdsgivere mister interessen for dem.

"Vores studerende er bedre til en kort spurt end til de lange forløb. Samtidig føler de, at det er muligt at 'holde sig varm' i et halvt år. De kan simpelthen skrive specialet uden at branchen glemmer dem," lyder det fra studielederen.

- Newspaq

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også