Per Mikael vil rejse en halv mia.

Gratisaviskoncernen Metro International tabte 20 mio. euro på driften i 2008 og har nu brug for at få pengetanken fyldt.
Ole Nørskov

Metro International med danske Per Mikael Jensen i spidsen har netop fremlagt facit for 2008. Og som ventet er der ikke tale om et prangende resultat.

Et driftsunderskud på 20 mio. euro er 1,4 mio. euro ringere end sidste år.

Regnskabets bundlinje på plus 4 mio. euro bliver forskønnet af salget af en tredjedel af den svenske del af selskabet til norske Schibsted for 35,2 mio. euro og af handelen med JP/Politikens Hus i Danmark, hvor MetroXpress overtog 24timer og fik 2,4 mio. euro med i hatten, mod at JP/Politiken fik knap en fjerdedel af aktierne i MetroXpress.

For at få penge i kassen til den fortsatte drift vil Metro International nu rejse  550 mio. svenske kroner og den klart største aktionær, svenske Kinnevik, der ejer 44,1 procent af selskabet, har allerede meldt ud, at de er klar til at bidrage.

Rent teknisk er der ikke tale om en egentlig aktieemission, men en forholdsvis indviklet model, hvor Metro udsteder Swedish Depository Receipts (SDR) i såkaldte "subordinated debentures." I mennesketale betyder det, at det bliver muligt at købe sig til en aktie i et gældsbevis, som giver et fastsat afkast, når det udløber. Kinnevik har meldt ud, at selskabet er parat til at købe sin del af de udstedte SDR.

Anders Kronborg CFO, afslørede på dagens pressekonference, at Kinnevik har garanteret at opkøbe samtlige de udstedte aktier, hvis ingen andre melder sig som købere.

"Vi er nødt til at sikre os, at vi har kontanter nok til at klare os gennem den økonomiske krise," sagde Anders Kronborg, som i første omgang skal bruge pengene på at betale Metros gæld.

Metro International havde en nettoomsætning på 295,5 mio. euro i 2008 et fald på 11 procent i forhold til året før.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også