222 millioner unikke besøgende om måneden er noget, de fleste internetmedier ikke engang tør drømme om. For Facebook er det imidlertid virkelighed – og der kommer stadig nye brugere til den populære netværksportal, rapporterer amerikanske Advertising Age.
Med sådanne vækstrater har det ikke været bydende nødvendigt at tænke i annonceindtægter, og Facebook ventes i 2008 da også at have omsat for ”blot” 300 mio. dollars, mens det i brugerantal langt mindre MySpace formentlig har trukket 1 mia. af slagsen i land på annoncer.
Den kage vil Facebook gerne have en bid af, men her kan netværksportalens egen kongstanke om at være gratis og tilgængelig for alle give bagslag.
Ganske som alle andre har annoncører nemlig mulighed for fuldstændigt kvit og frit at være til stede i det interaktive univers. Det er god markedsføring og giver masser af omtale, men ikke ret mange dollars i Facebooks pengekasse.
Med på annoncevognen
Selvom Facebook i udgangspunktet ikke er et annoncebåret medie, er man så småt begyndt opruste på annoncefronten og tænke i formater, der er attraktive nok til, at annoncørerne gider betale for dem.
”Hvad man ser nu, er begyndelsen på vores tanker om, hvordan vi kan gøre det her meningsfuldt. Vi er ret sikre på, at vi har fat i noget,” siger Facebooks salgsdirektør Mike Murphy ifølge Advertising Age.
I efteråret lancerede Facebook en ny type påtrængende ’engagement ads’, men om den unge californiske virksomhed lykkes med dette tiltag, vil kun tiden vise. Og med lavkonjunkturen som en mørk sky over annoncemarkedet, er den formentlig ikke med hverken Facebook eller annoncørerne.
Ifølge Advertising Age har flere af de annoncører, der hidtil har prøvet kræfter med formatet, dog fået god respons.