Per B.: Dagbladsmarked ændret om tre år

Færre udgivelsesdage, eftermiddagsdistribution og e-avis kan blive konsekvensen af papiravisens krise.
Tine Brødegaard Hansen

Det mener adm. direktør for Midtjydske Medier, Per B. Jørgensen, der i et interview med MediaWatch sætter alle bolde i spil, når det gælder fremtiden for Århus Stiftstidende og dagbladsmarkedet i øvrigt.

Den nuværende økonomiske krise, der har ramt annoncemarkedet hårdt, lægger ekstra pres på dagbladenes innovationsvilje.

Papir og tryksværte definerer ikke fremtidens avis, de dyre tryk- og distributionsomkostninger er tværtimod med til at trække bladhusenes økonomi ned, mener Per B. Jørgensen.

Han påpeger, at oplagsfaldet er det helt afgørende parameter, der sætter dagbladene under pres.

”For pokker, vi sidder med tocifrede tabsrater for oplaget de seneste to måneder. Tekniske forklaringer dækker ikke over, at dagbladene gennem en årrække har haft åreladning på oplaget hele raden rundt. Siden 1988 er det samlede dagbladsoplag reduceret med en tredjedel. Det skal stoppes, ellers overlever dagbladene ikke,” siger Per B. Jørgensen.

Læs hele interviewet med Per B. Jørgensen her.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også