Bonnier eksporterer Dagens Medicin
Den nye slovenske avis er målrettet læger og beslutningstagere i den slovenske sundhedssektor og er skabt med danske Dagens Medicin, der også er ejet af Bonnier, som forbillede.
Af samme grund har Bonnier hyret makkerparret, der i sin tid lancerede den danske udgave af Dagens Medicin, som rådgivere - tidligere chefredaktør og administrerende direktør på Dagens Medicin, Marion Hannerup og tidligere annoncechef Gitte Broholm. De to arbejder tæt sammen med ledelsen af den ligeledes Bonnier-ejede avis Finance, der er en pendant til Børsen i Danmark.
"Slovenerne er meget professionelle - både på det journalistisk og det forretningsmæssige plan og har en høj etisk standard. Jeg tror, de i løbet af få år vil kunne inspirere de øvrige Dagens Medicin-aviser med nytænkning – specielt på webfronten," siger Marion Hannerup til Mediawatch.
Hun vurderer, at konkurrenceforholdene i Slovenien meget ligner de danske med et slumrende fagforeningsblad i stil med Ugeskrift for Læger som eneste seriøs konkurrent. Den slovenske avis skal finansieres via abonnement samt annoncer fra primært medicinalindustrien.
Dagens Medicin konceptet kom fra Sverige til Danmark for ti år siden og er nu udbredt til seks europæiske lande, og Slovenien bliver næppe det sidste land, der får sin udgave af avisen ifølge Per Gunnar Holmgren, der er CEO for Medicine Today International fra Bonnier Business Press.